Criticul de film Magda Mihăilescu şi sculptorul machetist Enache Hărăbor, omagiaţi la gala premiilor Gopo 2021

Criticul de film Magda Mihăilescu şi Enache Hărăbor, maestru machetist de arte vizuale şi colaborator constant al regizorului Ion Popescu-Gopo, vor fi recompensaţi la cea de-a 15-a ediţie a galei Gopo cu Premiul Special, pentru carierele lor excepţionale şi îndelungate în lumea filmului, au anunţat miercuri organizatorii. Magda Mihăilescu este critic de film şi autoare a mai multor cărţi despre istoria cinematografiei. A absolvit Facultatea de Filosofie, secţia Ziaristică a Universităţii din Bucureşti şi este membră a Uniunii Cineaştilor din România şi a Federaţiei Internaţionale a Criticilor de Film (FIPRESCI). După încheierea studiilor, în 1964, a debutat ca titulară a cronicii de film din revista Flacăra, apoi făcut parte din redacţia publicaţiei Informaţia Bucureştiului până în 1982, când a fost înlăturată din presă. A colaborat cu principalele reviste culturale şi de specialitate din ţară, la radio şi televiziune, precum şi cu publicaţii străine. După 1990, a revenit în presă, unde de-a lungul anilor a semnat cronici de film în mai multe publicaţii. În ultimii 30 de ani, a fost invitată la cele mai importante festivaluri de film din Europa şi a făcut parte din juriul FIPRESCI al festivalurilor de la Cannes, Veneţia, Torino, Valladolid, Cracovia, Salonic, Dubai, Cairo şi Montreal. A debutat editorial în 1969, cu monografia „Sophia Loren” (Ed. Meridiane), urmată de studii de istoria cinematografului şi eseuri în volume colective. Este autoare a volumelor „Aceste Gioconde fără surâs – Convorbiri cu Malvina Urşianu” (Ed. Curtea Veche, 2006), „François Truffaut – Bărbatul care iubea filmele” (Ed. Curtea Veche, 2009), „Sora mea din Australia  – Trecute întâlniri cu Irina Petrescu” (Ed. Uniunii Cineaştilor, 2019) şi semnează, alături de alţi patru critici europeni, volumul „Guardare in faccia il male, Lucian Pintilie fra cinema e teatro” (Italia, Pesaro, 2004). De-a lungul carierei sale, Magda Mihăilescu a realizat interviuri în exclusivitate pentru România cu mari cineaşti precum Federico Fellini, Ennio Morricone, Andrzej Wajda, Orson Welles, Laurence Harvey, Marco Bellocchio, Claude Lelouch, André Téchiné şi Jean-Paul Belmondo. Enache Hărăbor şi-a început cariera în prima jumătate a anilor ‘50 şi a fost singurul sculptor machetist al Studiourilor de la Buftea timp de peste patru decenii, dar şi un colaborator constant al regizorului Ion Popescu-Gopo. A învăţat sculptura ca ucenic, între anii 1941 şi 1945, la Bucureşti, în atelierul lui Jean Mihăilescu, iar între 1951 şi 1958 a lucrat în cadrul Studioului de Animaţie, alături de regizorul Bob Călinescu, realizând mai multe păpuşi şi machete. În 1959, a fost angajat la Atelierul de sculptură şi butaforie din Studioul Cinematografic Bucureşti ca sculptor machetist. Primul film la care a lucrat a fost „Valurile Dunării” (1959), în regia lui Liviu Ciulei. De-a lungul prolificei sale cariere, Enache Hărăbor a realizat manual nenumărate trucaje pentru producţii cinematografice, mii de machete, sculpturi, măşti şi modelaje. Cel mai important proiect al său rămâne filmul lui Ion Popescu-Gopo „Galax, omul păpuşă” pentru care a creat, după un desen realizat de Gopo, o păpuşă de 1,80 m din lemn de balsa. Alături de Ion Popescu-Gopo, Enache Hărăbor a mai lucrat la „S-a furat o bombă”, „Paşi spre lună”, „Povestea dragostei”, „Fata bună, fata rea” şi „Rămăşagul”. A colaborat cu aproape toţi regizorii români importanţi la filme istorice şi la toate producţiile care necesitau efecte speciale, cele mai importante şi dragi lucrări ale sale fiind avioanele din „Aurel Vlaicu” (r. Mircea Drăgan), vapoarele din serialul „Toate pânzele sus!” (r. Mircea Mureşan), machetele din serialul „Lumini şi umbre” (r. Andrei Blaier în colaborare cu Mircea Mureşan şi Mircea Constantinescu), nava care se rupe din „Un echipaj pentru Singapore” (r. Nicu Stan), clădirea care ia foc din „Dragostea şi revoluţia” (r. Gheorghe Vitanidis), macheta unui sat care arde din „Ultima frontieră a morţii” (r. Virgil Calotescu), macheta Castelului Huniazilor din „Secretul armei… secrete” (r. Andrei Blaier), aceasta din urmă fiind expusă în cadrul Bienalei de scenografie la  Bucureşti în 1990. Cea de-a XV-a ediţie a Galei Premiilor Gopo va avea loc pe 28 iunie. Gala Premiilor Gopo 2021 este organizată de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc împreună cu Asociația Film și Cultură Urbană, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei şi Babel Communications, în parteneriat cu Primăria Municipiului Bucureşti prin Centrul Cultural Expo Arte. Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa [email protected].

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here