Un experiment cu privire la felul în care folosită banda de autobuz a adus în prim-plan problemele grave de circulație din capitala României. În decurs de 60 de minute, pe banda de autobuz a unei străzi aglomerate din București au fost înregistrate 65 de mașini și motociclete care au circulat ilegal. Mai grav este faptul că printre mașinile care au folosit abuziv banda de autobuz s-au numărat și două mașini de Jandarmerie, o mașină de la Poliția Capitalei și alte două vehicule de Corp Diplomatic.
Un experiment realizat de Horia Bănescu, specialist în investiții în infrastructură și fonduri europene, a demonstrat cum legea rutieră e încălcată constant în București, fără nicio consecință pentru cei care o încalcă.
Într-un articol publicat pe site-ul de analize și sinteze Contributors.ro, Bănescu scrie despre problemele circulației din București.
„Timp de o oră am observat cum se circulă pe coridorul STB (separat de restul fluxurilor de trafic) de pe bulevardul Aviatiorilor din București, pe sensul dintre Statuia Aviatorilor și Piața Charles de Gaulle.
Experimentul a fost realizat vineri, 8 matie 2024, între orele 16.00 – 17.00.
Practic, în acest interval pe banda dedicată autobuzelor STB au circulat 45 de autovehicule (exceptând autobuzele STB și taxiurile), dar și 20 de motociclete și scutere (15 dintre acestea aparținând companiilor de livrare a mâncării)”, scrie expertul în analiza sa.
Rezultatele experimentului
Dintre cele 45 de autovehicule care nu au respectat regulile de circulație și au utilizat banda specială pentru transport public au fost și 3 autospeciale MAI, două ale Jandarmeriei și una a Poliției Capitalei.
Niciuna dintre aceste autospeciale ale Ministerului de Interne care circulau pe banda STB nu avea semnale acustice și/sau luminoase în funcțiune.
Majoritatea covârșitoare a celor care au circulat pe banda STB în acest interval au fost autovehicule înmatriculate în București (32), la care se adaugă cele 3 autospeciale MAI, apoi 4 autoturisme înmatriculate în județul Ilfov, 2 în județul Argeș, 2 aparținând Corpului Diplomatic, unul înmatriculat în județul Sibiu și unul în județul Galați.
Aceste constatări nu pot fi extrapolate deoarece datele culese nu sunt aplicabile multor zone, tipuri de strazi cu benzi dedicate transportului local de persoane, zile sau intervale orare și de aceea nu pot fi introduse într-un sistem de modelare a datelor care să ofere o perspectivă generală asupra respectării priorității autobuzelor și/sau troleibuzelor STB pe coridoarele speciale pentru circulația acestora.
Piesa mașinii care poate fi avariată de praful saharian