Gradul de încredere al românilor în ASF este sub 10%, potrivit sondajelor de opinie, spune Florin-Valeriu Pandele, vicepreședinte C.O.T.A.R. (Advertorial)
1. Domnule Pandele, cum vedeți activitatea Fondului de Garantare a Asiguraților la 3 ani de la falimentul companiei City Insurance și ulterior falimentul societății Euroins?
FP: Soarta multor service-uri auto din România a depins și depinde în continuare de ritmul și calitatea soluționării dosarelor de daună instrumentate de FGA, pentru cele 2 companii de asigurări care au deținut cumulat peste 75% din piața RCA din România.
Pot să vă spun ca sute de mii de păgubiți și multe service-uri nu și-au primit despăgubirile de la City Insurance și Euroins în perioada de 2-3 ani înainte ca acestea să intre în faliment. Apoi s-au adăugat încă 2-3 ani de așteptare, întrucât nici FGA nu a achitat aceste sume până azi. Se conturează astfel un tablou complet a ceea ce înseamnă piața de asigurări din România sub „atenta supravegherea a ASF“, instituție în care, pe bună dreptate, gradul de încredere al românilor este sub 10% – conform sondajelor de opinie.
După mine, încrederea în societățile de asigurări și ASF sau FGA este de maxim 3% și aceasta din cauza modului defectuos în care a fost gestionată piața asigurărilor RCA și mecanismele care țin de ea. Asigurările RCA au fost deturnate de la scopul lor social (protecția păgubiților dar și a asiguraților de consecințele unui accident de circulație) și au fost transformate, în schimb, într-un instrument de represiune, de restrângere a drepturilor fundamentale ale cetățenilor.
În prezent, deși asigurații achită o poliță RCA obligatorie – și subliniez, obligatorie, care nu poate fi negociată, diminuată sau amânată – când devin păgubiți într un accident de circulație, constată că acest sistem la care sunt forțați prin lege să participe, nu le garantează nicio protecție. Asigurătorii refuză să-și îndeplinească obligațiile, ASF refuză să sancționeze abuzurile lor, iar despăgubirile ajung să fie încasate peste 6-7 ani și de multe ori doar parțial.
Pentru mulți, asta înseamnă imposibilitatea reparării sau înlocuirii autovehiculului utilizat pentru activitățile care asigură mijloacele de existență pentru familiile și afacerile lor. Astăzi, polița RCA este doar o hârtie fără de care nu poți circula pe drumurile publice – o taxă suplimentară, împovărătoare și mereu în creștere, pentru exercitarea drepturilor fundamentale la proprietate privată, libertate de mișcare și libertate economică. Peste 300.000 de păgubiți sunt privați de ani de zile de drepturile lor, deși legea RCA spune clar ca despăgubirile trebuie încasate în maxim 10 zile de la depunerea cererii de despăgubire la asigurator. Peste 1000 de unități reparatoare, cu zeci de mii de angajați, au creditat cu sute de milioane de Euro păgubiții și companiile de asigurări în toți acești ani, reparând din banii lor și eliberând păgubiților autovehiculele, fără să încaseze contravaloarea lucrărilor și materialelor.
Multe dintre aceste service-uri au intrat sau urmează să intre în insolvență/faliment, fiind închise rând pe rând, iar proprietarii și-au pierdut la bănci toate bunurile, nu doar cele deținute pe firmă, dar și cele personale, obținute cu munca de o viață. Pe lângă asta, statul / ANAF (căruia nu îi plângem de milă) nu a mai încasat taxele și impozitele generate de aceste societăți, iar mii de șomeri au ajuns din nou, ca în pandemie, fără nicio justificare în grija noastră, a celor care încă putem plăti taxe și impozite.
Revenind la activitatea FGA, Fondul – ca să mă exprim în termeni neutri – a „bâjbâit” ani de zile, contribuția sa fiind aproape inexistentă, deoarece ASF s-a chinuit 2 ani să numească un director general al FGA, pe care apoi l-a schimbat din nou. Între timp, păgubiții mureau (la propriu și la figurat) în așteptarea despăgubirii care ar fi trebuit să fie încasată cu ani în urmă. După schimbarea conducerii FGA din 2023 au apărut unele îmbunătățiri și o vreme părea că lucrurile se îndreaptă într-o direcție bună, ceea ce ne-a făcut pe noi, creditorii de asigurări, să sperăm că poate nu vom sfârși în faliment ca cei dinaintea noastră. Speranța a fost de scurtă durată, întrucât a intervenit apoi schimbarea conducerii ASF, iar alegerea făcută de Parlamentul României se dovedește, cel puțin până la acest moment, încă un eșec. Noua conducere a ASF caută pretexte să schimbe din nou conducerea FGA, și astfel am ajuns iar la blocarea despăgubirilor pe care mai mult de 200.000 de păgubiți le așteaptă de peste 5 ani de zile.
Deși FGA are în conturi sute de milioane de lei din banii Românilor (care, fără să aibă o vină, achita o poliță RCA majorată cu 200%), noua conducere a ASF, vrând să arate că muncește, a inventat un control la limita sau dincolo de limita legii și blochează plățile către păgubiți, angrenând 100 de angajați ai FGA în demersuri administrative inutile, în loc să permită acestora gestionarea în continuare a fluxului de analiză și soluționare a cererilor de plată.
În timp ce ASF și FGA se joacă cu activitatea și șansele noastre de supraviețiuire, păgubiții suferă ca și noi, iar unitățile reparatoare care așteaptă de ani de zile despăgubirile accesează și azi credite bancare cu dobânzi astronomice, ca să nu intre în faliment și să poată achita în continuare taxe și impozite. Doar dobânzile pentru aceste credite, cumulate în 5 ani de zile, reprezintă peste 80% din valoarea despăgubirii care va fi sau nu încasată vreodată de la FGA. Practic, service-urile auto au pierdut integral orice șansă la recuperarea prejudiciului (nu mai vorbim de profit care să permită extinderi sau investiții) doar prin achitarea dobânzilor la aceste credite. Băncile, în schimb, au făcut profituri consistente de pe urma acestor creditări, ANAF a încasat taxe și impozite, iar tot aparatul de stat, de la Parlament și Guvern până la autorități locale, au încasat la timp și integral salariile de pe urma noastră.
2. Cum apreciați ultimele modificări ale legii FGA, operate în Parlamentul României zilele trecute?
Din păcate, constatăm că ASF nu s-a oprit la subminarea păgubiților prin blocarea despăgubirilor care ar fi trebuit achitate de FGA sau asigurători (și aici este un subiect pe care voi reveni separat). Dimpotrivă, Autoritatea a promovat noi modificări legislative care să lipsească de conținut asigurările RCA, să anihileze scopul social al acestora și al activității FGA.
Desigur, așa cum ne-am obișnuit, aceste demersuri au fost făcute de ASF în lipsa oricăror consultări cu alți participanți la piață sau chiar reprezentanții FGA, ceea ce în opinia mea nu este doar imoral, ci ilegal.
3. Îmi puteți da un exemplu de propunere nepotrivită venită din partea noii conducerii a ASF?
FP: Sigur. Un astfel de exemplu este prevederea conform căreia au prioritate la acordarea despăgubirilor cererile de plată care vizează restituiri de primă. Cu alte cuvinte, prioritate nu vor avea despăgubirile menite să repare prejudiciile suferite în urma accidentelor – adică cele care să îndeplinească însuși scopul și rațiunea de existență a asigurării RCA, așa cum este reglementat de toată legislația națională și europeană.
Nu, conform dorințelor ASF, prioritate vor avea dosarele simple, cu sume mici de plată, pentru asigurații care au reziliat contractul de asigurare. ASF a propus ca prioritate la instrumentarea cererilor de plată să fie pentru cei care au de recuperat sume cuprinse între 150-500 de lei, ceea ce arată cât de bine este ancorat în realitate așa-zisul specialist care conduce sectorul de asigurări din ASF, numit în funcție în urmă cu 4 luni de către Parlamentul României.
De asemenea, propunerea subliniază cele menționate anterior, și anume că pentru actualii decidenți sistemul RCA nu mai are un scop social, de protecție, ci este doar o taxă în plus care să limiteze exercitarea dreptului la proprietate, libertate de mișcare și de a desfășura o activitate economică, eventual în încercarea de a scădea numărul celor care își permit să mai participe la acest sistem și să circule pe drumurile publice.
De aceea, prioritate nu vor avea despăgubirile menite să repare prejudiciul și să permită continuarea activității personale/economice. În schimb, vor avea prioritate cererile de reziliere a contractelor RCA, astfel încât cetățenii să fie nevoiți să încheie noi contracte RCA, la un preț desigur mai mare decât cel inițial.
4. Dar de ce credeți că ASF a promovat o astfel de propunere absurdă?
FP: Simplu. Pentru ca în raportările transmise către Parlament și către instituțiile media, ASF și FGA să poată susține că au soluționat un număr ridicat de cereri de despăgubire și să arate cât de performant a devenit FGA-ul sub noua conducere a ASF. Practic, sectorul de asigurări din cadrul ASF a sacrificat interesele păgubiților RCA, în favoarea unor raportări de tip comunist, care să avantajeze noua conducere a ASF. În raportările privind stadiul soluționării cererilor de plată, ASF se va putea lăuda că a eficientizat din punct de vedere cantitativ numărul de cereri de plată. În realitate, cererile vor fi pentru valori de 150-500 lei, iar aceste sume de bani nu vor avea ca destinație plata reparațiilor și acoperirea efectivă a prejudiciilor suferite.
Nu este de mirare că aceste atacuri constante la adresa păgubiților duc la creșterea tensiunilor care există în piața RCA, iar nemulțumirile vor fi exprimate de cetățeni în mod public, prin toate mijloacele legitime, mai ales în contextul multiplelor demersuri electorale programate pentru acest an.