Giulgiul de la Torino este cel mai cunoscut artefact despre care s-a speculat că ar fi păstrat amprenta trăsăturilor lui Isus, dar nu este unica relicvă de acest gen. Chiar mai controversat este Vălul Veronicăi, despre care până și relatările Vaticanului sunt aparent contradictorii.
Vaticanul susține că păstrează pânza în arhiva sa fără întrerupere încă din secolul al XII-lea, dar în 1999 un expert în istoria artei creștine, care lucrează pentru organizațiile Vaticanului, a declarat că a găsit adevăratul văl ascuns într-o mănăstire italiană îndepărtată, potrivit worldnews24.ro.
Pe scurt, legenda spune că în timp ce Isus era dus spre crucificare, o femeie și-a folosit vălul pentru a șterge sudoarea și sângele de pe fața Sa. Episodul nu este menționat în scripturi, iar legenda spune că pe femeie o chema Veronica.
Documentele istorice arată că vălul se afla la Roma cel puțin din secolul al IV-lea. După aproape un mileniu, ar fi ajuns în Bazilica Vaticanului. Pe la 1600, pânza a fost plasată în arhivele Vaticanului, dar continua să fie scoasă o dată pe an pentru a fi văzută de public, potrivit sursei citate. Artefactul și povestea sa erau extrem de populare, doveadă fiind faptul că marele pictor El Grego a realizat un tablou pe această temă.
Sfânta Veronica și vălul, circa 1580, autor El Greco (sursă: Profimedia)
În 1999, un profesor de istoria artei creștine de la Universitatea Gregoriană din Vatican și consilier oficial al Comisiei papale pentru istoria culturală a Bisericii a dezvăluit că a dat de urmele adevăratului Văl al Veronicăi.
Heinrich Pfeiffer a explicat că artefactul expus anual este doar o copie pe care Vaticanul a creat-o pentru a nu-i dezamăgi pe pelerini. Astfel, adevărata relicvă s-ar afla într-o abație din munții Apenini italieni.
Voalul găsit de Pfeiffer este o pânză aproape transparentă cu o lățime de 10,7 centimetri și o lungime de 10,4 centimetri, cu imaginea de culoare roșu închis a unui bărbat bărbos, cu părul lung și ochii deschiși.
Există, de asemenea, urme de picături roșii, despre care se crede că ar fi sânge.
Scepticii nu sunt convinși și susțin că vălul ar fi o copie a Giulgiul din Torino, la o scară mai mică.
De asemenea, ei subliniază faptul că întâlnirea Veronicăi cu Hristos nu a fost niciodată documentată din punct de vedere istoric, iar numele ei în sine este o operă de ficțiune – fiind o amalgamare a cuvintelor latine pentru „imagine adevărată”, sau „vera-icon”.
Singura modalitate științifică de a determina vechimea pânzei este datarea cu carbon, dar starea fragilă și delicată a acesteia înseamnă că ar putea fi deteriorată iremediabil în timpul unor astfel de teste.