Președintele iranian Ebrahim Raisi călătorea probabil cu un elicopter Bell 212 care a început să zboare la sfârșitul anilor 1960, potrivit analistului militar CNN Cedric Leighton.
Președintele iranian Ebrahim Raisi și ministrul său de externe au murit în accidentul de elicopter din provincia Azerbaidjanul de Est, a anunțat luni un oficial iranian, după ce echipele de căutare au localizat epava.
Elicopterul era vechi și greu de întreținut
Raisi, care avea 63 de ani, călătorea, cel mai probabil, cu un aparat de zbor Bell 212, achiziționat înainte de Revoluția iraniană, spune un expert militar citat de CNN.
Presa iraniană a scris despre moartea președintelui Raisi și a ministrului de externe Hossein Amir Abdollahian, dar autoritățile iraniene nu au confirmat în mod oficial informațiile.
„Președintele Raisi, ministrul de externe și toți pasagerii din elicopter au fost uciși în accident”, a declarat pentru Reuters un oficial iranian de rang înalt, sub protecția anonimatului. Mass-media de stat iraniană Press TV și agențiile semioficiale de presă Tasnim și Mehr au anunțat că toate persoanele aflate la bordul elicopterului au murit.
Președintele iranian Ebrahim Raisi călătorea probabil cu un elicopter Bell 212 care a început să zboare la sfârșitul anilor 1960, potrivit analistului militar CNN Cedric Leighton.
Lipsa pieselor de schimb, rol major în accident
Leighton a spus că dificultatea de a obține piese de schimb pentru acest tip de aparat de zbor ar fi putut juca un rol important în accidentul de duminică. Elicopterul a fost produs mai întâi în Statele Unite și apoi în Canada, a declarat Leighton, un colonel în retragere al Forțelor Aeriene ale SUA.
„A fost introdus în serviciul Iranului pentru prima dată în ultima perioadă a stăpânirii șahului, în 1976, pentru zboruri comerciale, după ce modelul fusese utilizat de armata SUA, așa că primele zboruri reale ale acestui tip de elicopter ar fi putut avea loc încă de la sfârșitul anilor 1960” a spus Leighton.
„Deci, piesele de schimb ar fi fost cu siguranță o problemă pentru iranieni”, a adăugat expertul. „În acest caz particular, cred că această combinație de lipsă de piese de schimb, din cauza sancțiunilor, plus vremea care a fost foarte rea în ultimele zile în această parte a nord-vestului Iranului, a contribuit la o serie de incidente și o serie de decizii pe care pilotul și, eventual, chiar și președintele însuși, le-au luat atunci când a fost vorba de pilotarea acestei aeronave. Și, din nefericire pentru ei, rezultatul este această prăbușire”, a mai spus Leighton.
Raisi se întorcea în Teheran de la o întâlnire cu omologul său azer, de la inaugurarea unui baraj. Zona în care a avut loc incidentul, în apropiere de Jolfa, oraș la granița cu Azerbaidjanul, 600 de kilometri nord-vest de capitala Teheran, este montană, greu accesibilă.