Destinația de vacanță este aleasă, biletele sunt luate și ai chiar plătit puțin mai mult pentru locul de la geam din avion pentru a te bucura de priveliște și pentru a evita aglomerația de pe culoar. Cu toate acestea, există un pericol la care puțini dintre noi ne gândim când ne așezăm pe locul de la geam.
Potrivit medicilor dermatologi, dacă stai pe locul de lângă geam în avion crește riscul de cancer de piele și de îmbătrânire prematură.
Dr. Magnus Lynch, Harley Street și dermatolog consultant NHS, a explicat de ce a sta lângă fereastră în timp ce vă aflați pe cer vă poate crește riscul de cancer de piele și de îmbătrânire prematură.
Conform dr. Magnus Lynch, consultant dermatolog la NHS, explicația constă în faptul că razele UVB care sunt responsabile de arsurile solare și leziunile cutanate pătrund prin geamul avionului și ajung la nivelul pielii în timpul zborului. În plus, la înălțimi mai mari, razele UVB și UVA (care sunt asociate cu îmbătrânirea prematură și alte probleme dermatologice) sunt mai intense.
Concret, starea de pe cer poate fi cam înșelătoare. Deși este posibil să nu se simtă căldura soarelui sau efectul său asupra pielii cât timp suntem în avion, acest fapt nu înseamnă că nu există un pericol real. Rațiunea constă în faptul că geamurile avionului nu blochează întregul spectru de radiații UV. Conform unui studiu realizat de Universitatea California din San Francisco, sticla prin care putem vedea exteriorul avionului nu protejează împotriva radiațiilor UVB, numai UVA și UVB scade cu 50% în avion. Aceastea contribuie la fotoîmbătrânirea pielii și la apariția cancerului de piele.
„Când vă aflați la altitudini mai mari, cum ar fi într-un avion, intensitatea radiațiilor ultraviolete (UV) crește. Aceasta înseamnă că este posibil să fii expus la niveluri mai mari de radiații UV în timp ce zbori, în comparație cu cele de pe sol.” a spus specialistul într-un interviu pentru The Sun.
Razele UV provin direct de la soare și pot deteriora grav pielea. Există două tipuri de raze UV care ajung la suprafața pământului – UV B și UV A. UV B provoacă arsuri solare, iar UV A pătrunde mai adânc în piele și sunt prezente chiar și într-o zi înnorată. Din păcate, ambele tipuri pot provoca cancer de piele.
„Deși sticla din ferestrele avionului blochează cea mai mare parte a radiațiilor UV B, nu filtrează complet radiațiile UV A”, a explicat dr. Magnus.
„Razele UV A sunt lungimi de undă mai lungi care pot pătrunde prin sticlă și pot ajunge în straturile mai profunde ale pielii. Expunerea prelungită la radiațiile UV A poate duce la deteriorarea pielii, îmbătrânire prematură și un risc crescut de cancer de piele”.
De fapt, un studiu din 2015 a constatat că piloții și echipajul de cabină au șanse de peste două ori mai mari de a dezvolta melanom – cea mai mortală formă de cancer de piele – în comparație cu restul populației.
Prin urmare, există cu siguranță o legătură între zbor și deteriorarea cauzată de razele soarelui, mai ales cazul dacă zburați spre ecuator, a explicat medicul dermatolog consultant Dr Firas Al-Niaimi.
„Dacă zburați deasupra Spaniei la mijlocul după-amiezii, sunt șanse să fiți expus la mai mult UV decât dacă ați zbura peste o țară nordică mai târziu în cursul zilei. Cu cât suntem mai aproape de ecuator, cu atât intensitatea UV este mai puternică”, a spus specialistul.
Dar dacă ați rezervat deja un loc pentru fereastră, nu vă temeți, doctorul Magnus are câteva sfaturi utile. „Pentru a vă proteja pielea de efectele nocive ale radiațiilor UV în timp ce stați lângă o fereastră într-un avion, puteți trage jaluzelele la ferestre”, a spus expertul.
„Dacă ecranul este deschis, puteți aplica o protecție solară cu spectru larg și puteți purta îmbrăcăminte de protecție sau ochelari de soare”, a adăugat el.