Ceea ce părea viitorul incontestabil al industriei auto, s-a dovedit a fi doar un balon de săpun. Vânzările de mașini cu motor electric s-au prăbușit cu aproape 50% în luna iunie 2024, în România. „Vinovat” este Guvernul, care a decis să reducă la jumătate subvenția pentru astfel de automobile.
În iunie 2024, vânzările de automobile noi ai cunoscut o creștere de 61,7% față de iunie 2023 însă vânzările de mașini electrice s-au prăbușit înregistrând o scădere de 46%!
Se pare că visul electric s-a destrămat înainte de a fi trăit de prea mulți potențiali cumpărători, cel puțin în România. Luna iunie marchează o schimbarea radicală în opțiunea cumpărătorilor, confirmând o tendință manifestată de la începutul anului.
Piața de autoturisme noi a crescut cu 61,7% la 21.080 unități comparativ cu iunie 2023, însă piața de modele electrice a scăzut cu 46%, cota de piață a acestora reducându-se la numai 4%! În schimb, piața de modele electrificate incluzând aici modelele electrice, Plug-In Hybrid și full Hybrid a crescut cu 20,4% și a depășit cu 7,7% cota de piață deținută de diesel, carea ajuns la 12,7%. Cea mai mare felie de piață o dețin motorizările pe benzină inclusiv cele mild hybrid cu 66,9% din piață.
Pe segmente, SUV-urile sunt cele mai vândute cu o felie de piață de 51,3% în iunie (+93,7%), urmate de segmentul de clasă compactă cu 28% (+52,3%) și cel de clasă mică cu 14,9% (+48,3%).
În luna iunie 2024, lider de piață este marca națională Dacia cu 6.947 unități vândute, iar marca numărul 1 de import este Toyota cu 1927 unități, urmată de VW cu 1.529 și VW cu 1.364 unități.
Cel mai vândut model a fost Dacia Logan cu 2.653 unități, urmat de Duster cu 2.350 și Sandero cu 1.274 unități. Cel mai vândut model de import rămâne Skoda Octavia cu 632 unități, urmat de Toyota Corolla Cross cu 572 unități.
Pe primele 6 luni, marca Dacia conduce detașat cu 26.058 unități, urmată de Toyota, cu 6.971, Renault 5.163, VW 5.021 și Hyundai 4.859 unități.
Cel mai vândut model în primele 6 luni a fost Duster cu 9.054 unități, urmat de Logan cu 8325 unități și Sandero cu 4.658 unități în timp ce Skoda Octavia este nr 1 în clasamentul de mașini de import cu 2.494 unități.
MARCAIunie 2024variație iunie 2023Total 2024Variație 2023DACIA694779%260586%TOYOTA192774,2%697140.80%RENAULT152983,3%5163-6%VOLKSWAGEN136432,3%50217.70%HYUNDAI131068,4%48591.50%Alte Mărci8003-34194-TOTAL2108061.70%8226612.70% MARCA MODELIunie 2024Var.iunie 20232024Var. 2023DACIALOGAN2653115.50%83258%DACIADUSTER2350188.30%905455.90%DACIASANDERO127471.70%4658-14.90%SKODAOCTAVIA63271.70%249437.50%TOYOTACOROLLA CROSS5723985.70%714643.80%Alte Modele 13599-57021-Total 2108061.70%8226612.70% Pe primele 6 luni, vânzările de mașini electrice au scăzut cu 18,3% de la 6.982 la 5.707 unități, dar au crescut vânzările de modele Plug-IN Hybrid și full hibrid.
Vânzările de modele Plug-In Hybrid au crescut cu 10,8% de la 2.647 la 2.932 unități, iar cele de modele full-hibrid au crescut cu 61,5%, de la 6.315 la 10.196 unități.
Vanzari electrice sem I 2024 MARCA20242023var%DACIA21013266-35.70%TESLA1473110533.30%HYUNDAI31416788%NISSAN8225228%RENAULT254566-55.10%Alte mărci14831853-Total57076982-18.30% Vanzari full hibrid sem I 2024 TOYOTA5917401547.40%RENAULT98156773.00%HYUNDAI53237840.70%FORD61143142%HONDA50539827%Alte mărci1650526-Total10196631561.50%Total57076982-18.30% Vanzari Plug-In Hybrid sem I 2024 MERCEDES-BENZ61848427.70%TOYOTA292105178.10%FORD292414-29.50%BMW3623377%KIA17951251%Alte mărci11891256-Total2932264710,80%Total57076982-18.30%