Operatorul național feroviar suedez SJ a confirmat că Alstom va furniza 25 de trenuri electrice foarte rapide care vor începe să circule din 2026, comanda fiind în valoare de 760 milioane dolari. Vor fi cele mai rapide trenuri din Suedia pentru că vor putea rula cu 250 km/h, în timp ce în prezent viteza maximă în țara scandinavă este 200 km/h. Suedia a investit în calea ferată și are porțiuni mari cu viteze medii de 150 km/h.Oficialii suedezi spun că între 1999 și 2019 s-a dublat numărul celor care merg cu trenul, iar aducerea unor garnituri și mai rapide va motiva călătorii să aleagă trenul.Cele 25 de trenuri vor avea și spații pentru biciclete și schiuri și vor avea și zonă unde vor putea fi cumpărate mâncăruri calde. Contractul prevede că vor putea fi comandate alte 15 unități, dacă se va considera necesar.Trenurile vor fi folosite pe rutele interne, dar și pe legăturile internaționale cu Danemarca și Norvegia, din Suedia fiind trenuri directe către Copenhaga și Oslo.O companie privată numită Snälltåget a operat de ani buni, inclusiv câteva luni anul acesta, cea mai lungă legătură feroviară internațională a Suediei: un tren direct Malmo – Berlin. Tot această companie va opera un tren de și mai lung parcurs de câteva ori în acestă iarnă: un tren de la Malmo până la Bishofshofen, în Alpii austrieci: 19 ore.Trenurile noi și foarte rapide pe care le va cumpăra SJ sunt produse de Bombardier Transportation, discuțiile au început în 2017, iar la început de 2021 Bombardier Transportation a fost cumpărată de Alstom.Cum merg trenurile din SuediaTrenurile din Suedia sunt deja rapide. Spre exemplu, pe cei 597 km dintre Stockholm și Malmo cele mai rapide trenuri fac sub 4 ore și jumătate.Între Malmo și Goteborg sunt 309 km și cele mai rapide trenuri fac 2 ore și 36 minute. De la Goteborg la Stockholm sunt 455 km, iar cele mai rapide trenuri fac 3 ore și 3 minute.Trenurile au viteze bune și spre nord, pe distanțe mari: spre exemplu între Stockholm și Lulea sunt 1.050 km, iar trenurile Expres de zi fac 11 ore, iar cele de noapte, mai lente dar și mai confortabile, fac 12 – 15 ore. Surse: International Railway Journal, Railway Gazette International