Recent, PMB (Primăria Municipiului București) a demarat o analiză detaliată pentru a identifica cauzele care stau la baza dificultăților de circulație a autobuzelor în capitală. Această investigație a fost realizată în contextul unei creșteri continue a numărului de pasageri și al necesității de îmbunătățire a serviciilor de transport public urban. Concluziile acestei analize, incluse în Masterplanul Velo, subliniază provocările întâmpinate de rețeaua de transport în comun, accentuând nevoia stringentă de reformă și modernizare a infrastructurii rutiere și a sistemului de transport în general.
Viteza medie a autobuzelor din București se situează sub 15 km/h pe 80% dintre liniile de transport public, potrivit datelor incluse în Masterplanul Velo elaborat de Primăria Municipiului București (PMB).
Din cele 66 de linii locale de autobuz, doar 12 reușesc să depășească această viteză în zilele lucrătoare. În schimb, celelalte 54 de linii circulă cu viteze considerabil mai mici, ceea ce contribuie în mod semnificativ la frecvența întârzierilor.
Cauza principală a întârzierilor manifestate de autobuze este lipsa benzilor dedicate pe drumurile foarte circulate. Astfel, acestea se află în mijlocul traficului general, ceea ce duce la o reducere semnificativă a vitezei medii.
Un exemplu relevant în acest sens este linia 222, care suferă cel mai mult din cauza congestionării rutiere. Autobuzele care operează pe acest traseu au o viteză medie de doar 6,46 km/h. Aglomerările din sectoarele 3, 4 și 5 contribuie semnificativ la această situație, generând un volum mare de trafic în orele de vârf.
Furia Naturii: O tornadă a distrus un oraș cu 25.000 de locuitori din Germania
Pe locul doi în clasamentul liniilor cu cele mai mici viteze se situează linia 478, fosta linie 278, unde autobuzele au o viteză medie de 9,29 km/h.
În același timp, infrastructura destinată troleibuzelor rămâne subdezvoltată, comparativ cu celelalte mijloace de transport în comun.
Un alt aspect care afectează negativ eficiența transportului public este menținerea traseelor și distanțelor dintre stații conform unei scheme învechite, din perioada comunistă. Cu toate acestea, locuitorii capitalei încep să renunțe treptat la utilizarea automobilelor personale, optând pentru transportul public.
În primele șase luni ale anului 2024, au fost vândute peste 23 de milioane de călătorii, ceea ce reprezintă o creștere față de cele 21,26 milioane de călătorii înregistrate în aceeași perioadă a anului 2023. De asemenea, numărul abonamentelor emise a crescut la 1.256.350 în 2024, comparativ cu 1.205.008 în anul precedent.