Institutul Cervantes le propune cinefililor, în martie, întâlnirea cu filmul documentar. Sub motto-ul „Tiempo de historia/ Vremea istoriei”, patru documentare de limbă spaniolă care au concurat în ultimii ani la secţiunea cu acelaşi nume din cadrul Săptămânii Internaţionale a Filmului de la Valladolid vor putea fi vizionate cu acces gratuit pe canalul de Vimeo al instituţiei. Toate filmele vor fi disponibile timp de 48 de ore, începând cu ora 21.00 (ora României) din ziua programării. Programul marchează începutul unei colaborări între Institutul Cervantes şi Săptămâna Internaţională a Filmului de la Valladolid (SEMINCI), cel mai vechi festival de film din Spania şi un mare promotor al acestui tip de filme documentare. În Spania, producţia de documentare informative a cunoscut o creştere evidentă de la sfârşitul secolului trecut, continuând cu o prezenţă remarcabilă a acestora la festivaluri şi în cadrul programelor canalelor şi platformelor de televiziune. Forţa naraţiunii audiovizuale a documentarului de a aborda subiecte de actualitate sau preocupări ale societăţii spaniole a descoperit în acest format o adevărată inovaţie de conectare cu publicul care doreşte să fie informat cu adevărat. În dezvoltarea acestui mod de abordare a documentarului, preocuparea pentru memorie a ocupat un loc primordial, astfel încât mai multe documentare au depăşit nişa lor obişnuită de pe micul ecran sau din circuitul festivalier spre a deveni un punct de referinţă pentru regândirea întrebărilor despre trecutul recent. Selecţia celor patru documentare reflectă tocmai această propunere de abordare a trecutului şi de regândire a lui într-o altă formă. Program: 4 martie: „În tăcere/ Bajo el silencio” de Iñaki Arteta Un veritabil maestru al angajamentului în favoarea cunoaşterii faptelor de către victimele terorismului basc, Iñaki Arteta şi-a început cariera de documentarist dedicat contextualizării şi elaborării unei naraţiuni pe această temă în 2004, când a regizat filmul Voces sin libertad / Voci fără libertate, care i-a adus recunoaşterea publică imediată. În Bajo el silencio / În tăcere regizorul abordează tema sechelelor lăsate de terorism în Ţara Bascilor după încetarea luptei armate în 2011, într-o abordare care dovedeşte preocuparea sa de a fi părtaş la povestea celor afectaţi de violenţă. 11 martie: „Silvia” de María Silvia Esteve Tânăra regizoare María Silvia Esteve a abordat un subiect controversat în documentarul său de debut despre povestea de viaţă mamei sale. Propunerea vizuală de a dezvălui ţesătura neclară, deformată a unui trecut deloc uşor de povestit a făcut din filmul acesta o formă de raportare la dificultăţile reamintirii şi la posibilităţile oferite de cinema pentru a însoţi vizual rănile memoriei. Acest gen de rememorare este, fără îndoială, o caracteristică a stilului regizoarei ce poate fi percepută şi în următoarea sa lucrare, „Criatura/ Făptura”, un scurtmetraj de anul trecut. 18 martie: „Fiica lagunei/ Hija de la laguna” de Ernesto Cabellos Lupta pentru prezervarea naturii şi împotriva marilor corporaţii care se năpustesc asupra resurselor naturale a fost documentată de diverşi regizori încă din anii 1970, în special în America Latină. Purtătorii de stindard ai acestor lupte au fost mereu populaţiile indigene din acea zonă care s-au opus venirii capitalismului în teritoriile lor. Povestea acestui film e cea a Nelidei, locuitoare a lagunelor din zona peruviană a Camarcăi, care ascunde în apele sale bogate zăcăminte de aur. Lupta acestei ţărănci împotriva distrugerii naturii arată iminenţa unei chestiuni care ne priveşte pe toţi cei care trăim pe această planetă. 25 martie: „Echipa D: codurile uitate/ Equipo D: los códigos olvidados” (Echipa D: codurile uitate) de Jorge Laplace Cel de-al Doilea Război Mondial este probabil unul dintre conflictele care şi-a generat cel mai bine propriul imaginar prin intermediul cinematografiei. Folosind diferite genuri, cum ar fi filmele poliţiste, thrillerele şi chiar filmele experimentale sau de autor, acest conflict şi-a trasat o hartă a propriei complexităţi. Cu toate acestea, cazul criptografilor care au descifrat codurile secrete ale ambelor tabere este o poveste care nu a fost încă spusă: documentarul lui Jorge Laplace ne aduce mai aproape de ea, acordând o atenţie importantă rolului spaniolilor în această intrigă secundă a războiului. Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa [email protected].