Curtea de Conturi afirmă că bugetul de stat ar putea să fi fost prejudiciat cu sume importante, după ce un audit la operatorii de jocuri de noroc on-line a constatat potențiale diferențe de taxe de autorizare de peste 3 miliarde de lei în perioada 2019 – 2023.
Instituția de control a precizat că analizează posibilitatea sesizării organelor de urmărire penală, având în vedere aspectele constatate în legătură cu realizarea defectuoasă a activităţii de monitorizare a jocurilor de noroc la distanţă.
Superbet a cerut încetarea valabilității licenței, motivând că nu poate asigura un sediu permanent în România.
Raportul citează cazul unei firme (Superbet, n.r.) care a cerut încetarea valabilității licenței, motivând că nu poate asigura un sediu permanent în România, deși a avut încasări de peste 9 mld de lei dintr-un total al pieței de aproape 21 de miliarde de lei.
“Menționăm cazul celor 8 operatori de jocuri de noroc la distanță a căror licență de operare a încetat sau a fost revocată în anul 2024, dintre care un număr de 5 operatori au solicitat încetarea voluntară întrucât nu au dorit să îndeplinească obligația de înființare a unui sediu permanent în România, iar la solicitarea ONJN de comunicare a parametrilor de acces la servere aceștia nu au transmis informațiile solicitate”.
Raportul citează ca exemplu, fără a preciza numele, cazul unei firme care a avut “încasări de 9.221.701.741 lei dintr-un total al pieței on-line de 20.756.683.226 lei, și care a solicitat voluntar încetarea valabilității licenței din data de 01.04.2024 pe motiv că nu poate asigura un sediu permanent în România”. Accesul ONJN la serverele acestui operator care a funcționat până la 01.04.2024 este practic imposibil de realizat în prezent, neexistând nici o posibilitate reală de verificare ulterioară a datelor aferente perioadei de până la data încetării valabilității licenței, serverele nefiind situate pe teritoriul României, precizează raportul, înainte de a adăuga: “Însă platforma și domeniul www.XXXXXX.ro sunt utilizate și operate în prezent de un alt operator economic (XXX) ce deține licență de organizare jocuri de noroc la distanta și autorizare de exploatare a jocurilor de noroc pentru activitatea de jocuri de noroc la distanță, iar datele de pe serverele acestui operator sunt aferente perioadei 01.04.2024 prezent”.
În urma unui audit, Curtea de Conturi afirmă că Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc (ONJN) “nu a analizat niciodată indicatorii activității desfășurate de organizatorii de jocuri de noroc la distanță (online), comunicați prin Declarațiile lunare depuse de aceștia, comparativ cu datele existente în terminalele ce ar fi trebuit puse la dispoziția ONJN de organizatorii de jocuri de noroc”.
“Potrivit raportului de audit, riscul fiscal neinvestigat/neanalizat de ONJN se poate materializa printr-o diferență de taxă lunară de autorizare ce poate rezulta în situația în care venitul/câștigul real al organizatorului de jocuri de noroc (GGR) nu este de 4% din totalul mizelor jucate, cât rezultă din declarațiile lunare depuse (GGR 4%=100%-RTP 96%), ci unul mai mare, de peste 8% din totalul mizelor jucate (adică de aproximativ două ori mai mare).
Potrivit sursei citate, în România, “jocurile de noroc la distanță (on-line) s-au desfășurat fără monitorizarea, supravegherea și controlul Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc (ONJN). Auditul Curții de Conturi la ONJN a constatat diferențe de taxe de autorizare de zeci de milioane de lei, sume care nu au fost declarate și achitate la bugetul statului”.