Urgenţa adoptării Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2025 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru preşedintele României şi celor locale parţiale de anul acesta este motivată adecvat de Executiv, se arată în răspunsul Avocatului Poporului referitor la soluţionarea petiţiilor prin care i se cerea se sesizeze Curtea Constituţionale în legătură cu âacest act normativ.
“Criteriul urgenţei reglementării este (…) îndeplinit, având în vedere că alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025 trebuie să se desfăşoare în aceeaşi zi cu alegerile locale parţiale, în data de 4 mai 2025. Astfel, constatăm că urgenţa adoptării este motivată în mod adecvat de Guvern în cuprinsul ordonanţei de urgenţă analizate, actul normativ îndeplinind exigenţa motivării urgenţei în acord cu jurisprudenţa Curţii Constituţionale”, se arată în răspunsul instituției Avocatul Poporului.
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2025 urmăreşte, pe lângă reglementarea “unei situaţii excepţionale”, anume organizarea în mod simultan a două tururi de scrutin şi alte măsuri legislative care sunt “imperioase” în vederea asigurării obiectivităţii, transparenţei, corectitudinii şi integrităţii desfăşurării procesului electoral.
„Libertatea alegătorilor de a-şi exprima voinţa politică nu este încălcată”
Referitor la modificarea intervalului orar pentru votare, Avocatul Poporului a punctat că acesta reprezintă un element tehnic, adiacent sistemului electoral, care se află în competenţa decizională a legiuitorului. Alegătorii îşi pot exprima votul în intervalul orar prevăzut de lege, textele dând relevanţă tocmai obligaţiei statului de a garanta prin măsuri legislative şi organizatorice că fiecare cetăţean îşi poate exprima dreptul, opţiunea de vot. Prin urmare, libertatea alegătorilor de a-şi exprima voinţa politică nu este încălcată prin textele criticate, prevede documentul Avocatului Poporului.
“Cât priveşte critica autorilor (petiţiei n.r.) prin raportare la dispoziţiile constituţionale cuprinse în art. 138 alin. (5) din Constituţie, pe motiv că nu este indicată sursa de finanţare, observăm că potrivit art. 8 alin. (15) din actul normativ criticat, cheltuielile pentru efectuarea operaţiunilor electorale se suportă de la bugetul de stat şi/sau de la bugetul local potrivit prevederilor Legii nr. 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare pentru alegerile pentru Preşedintele României din anul 2025 şi la alegerile locale parţiale din anul 2025”, se mai arată în răspunsul Avocatului Poporului.
Prin petiţiile transmise Avocatului Poporului de partidele politice Uniunea Salvaţi România, Alianţa pentru Unirea Românilor şi Noua Românie, precum şi o serie de persoane fizice, se exprimă nemulţumirea faţă de ordonanţa privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru preşedintele României şi celor locale parţiale de anul acesta, solicitând Avocatului Poporului să sesizeze Curtea Constituţională.