Elevii care încheie clasa I ar trebui să dețină un set esențial de abilități, conform unui raport de evaluare al Ministerului Educației. Acest document este completat la sfârșitul anului școlar de către învățător și face parte din portofoliul educațional al fiecărui copil, fiind obligatoriu pentru cei care au început clasa pregătitoare în septembrie. Dezvoltarea limbajului și a comunicării
Un elev de clasa I ar trebui să fie capabil să înțeleagă un mesaj oral pe subiecte familiare și să fie receptiv la sunete, silabe și cuvinte. De asemenea, trebuie să exprime idei și să participe la conversații simple. În ceea ce privește cititul, copiii trebuie să poată citi cuvinte și propoziții scurte, atât cu litere de tipar, cât și de mână, și să identifice mesajul unui text. Ei ar trebui să manifeste interes pentru lecturi simple, susținute de imagini, și să fie capabili să scrie literele de mână și să redacteze mesaje scurte.
La finalul clasei I, elevii trebuie să știe să scrie, să citească și să formeze numere până la 100. De asemenea, trebuie să fie capabili să compare și să ordoneze aceste numere, să efectueze adunări și scăderi simple și să folosească simboluri matematice pentru a rezolva probleme. Alte competențe includ:
Identificarea caracteristicilor geometrice ale unor obiecte;Orientarea în spațiu utilizând repere simple (de exemplu: deasupra, dedesubt, lângă, stânga, dreapta);Recunoașterea figurilor și corpurilor geometrice în mediul înconjurător;Rezolvarea problemelor prin observarea tiparelor;Folosirea unor unități de măsură uzuale pentru a compara lungimi și capacități.
Dezvoltarea socio-emoțională
Elevii trebuie să manifeste interes pentru auto-cunoaștere și să aibă o atitudine pozitivă față de sine și ceilalți. În clasa I, copiii învață să-și exprime emoțiile adecvat în interacțiunile cu ceilalți și să identifice emoțiile de bază prin limbaj nonverbal. Ei trebuie să înțeleagă noțiunea de prietenie și să recunoască trăsăturile unui bun prieten. În plus, elevii trebuie să fie conștienți de importanța învățării și a diverselor meserii.
Dezvoltarea fizică și motrică
Pe plan fizic, elevii ar trebui să cunoască influența aerului și apei asupra sănătății și să respecte regulile de igienă personală. La nivel motric, trebuie să participe la activități fizice organizate, să respecte regulile jocurilor și să manifeste cooperare și fair-play. Elevii trebuie să aplice deprinderi motrice atât în joc, cât și în activități sportive, și să contribuie la o atmosferă de colaborare în timpul jocurilor și concursurilor.
Astfel, la finalul clasei I, elevii dobândesc abilități importante în dezvoltarea limbajului, a cunoștințelor de bază, în exprimarea emoțiilor și în practicarea activităților fizice, toate acestea contribuind la formarea lor ca indivizi autonomi și capabili.