Noile norme de emisii implementate în Europa au adus provocări semnificative pentru industria auto românească, afectând în mod direct uzinele Dacia și Ford. Aceste reglementări stricte, menite să reducă impactul asupra mediului, au dus la o scădere drastică a producției, cu peste 10.000 de autoturisme mai puțin realizate într-o singură lună. Adaptarea la cerințele de emisii mai riguroase a impus investiții considerabile în tehnologie și procese de fabricație, iar dificultățile în implementarea acestor schimbări au creat un climat de incertitudine în rândul producătorilor auto din regiune.
Uzina de automobile Dacia din România a înregistrat o producție foarte scăzută de autovehicule în luna ianuarie, din diverse motive. De asemenea, la Craiova s-a observat o reducere a producției modelului Puma, însă, în ansamblu, fabrica a realizat o producție mai mare decât în aceeași perioadă a anului trecut, conform analizelor efectuate de profit.ro.
În luna ianuarie, producția de autovehicule în România a scăzut semnificativ cu 19,1%, această scădere fiind în principal atribuită numărului redus de vehicule asamblate la Mioveni de către Dacia. Fabrica din județul Argeș a fabricat, conform datelor ACAROM, 22.165 de vehicule, ceea ce reprezintă o scădere considerabilă de 31,49% față de ianuarie 2024.
Este vorba, practic, despre o reducere a producției cu peste 10.000 de autoturisme într-o singură lună. Există două motive principale care au dus la acest rezultat. În primul rând, ieșirea din producție a modelului Jogger, care a fost mutat în Maroc. Înlocuitorul său, Bigster, nu este încă fabricat în cantități mari de serie. În al doilea rând, intrarea în vigoare a noilor obiective de emisii CAFE impune o medie a emisiilor de CO2 de 93 de grame pentru fiecare vehicul vândut. Aceasta reprezintă o adevărată provocare pentru Dacia, având în vedere că, în afară de modelul Spring, niciun alt motor nu atinge un nivel atât de redus al emisiilor.
La Dacia, motorul HEV 140 prezintă cele mai reduse emisii, având un nivel de 112 grame/km. Vânzarea oricărui alt model ar putea afecta negativ performanțele întregului grup. Astfel, este foarte probabil ca fabrica să livreze vehicule conform procentajelor stabilite de Renault Group, pentru a menține emisiile cât mai aproape de media de 93 de grame.
Incertitudinea privind un posibil nou Program Rabla, care ar putea influența deciziile de cumpărare ale multor români, joacă un rol semnificativ în diminuarea cererii pentru modelele Dacia la începutul acestui an.
Și la Craiova s-a întâmplat, în linii mari, o situație similară. Producția totală a Ford Otosan a ajuns la 17.298 de vehicule, ceea ce reprezintă o creștere modestă, dar semnificativă, de 5,64%, spun jurnaliștii economici. Totuși, analizând datele pe modele, observăm că Puma a înregistrat o scădere de 17% în comparație cu ianuarie 2024, iar principalul motiv pare să fie legislația europeană referitoare la emisiile de CO2, care se suprapune unei scăderi naturale a cererii. Astfel, au fost produse 9.985 de unități Puma, față de 12.037 în aceeași perioadă a anului trecut.
Din fericire, modelele Courier au contribuit la salvarea rezultatelor totale de la Craiova, fiind fabricate în număr mai mare decât în urmă cu un an, respectiv 7.313 unități, comparativ cu 4.337 în ianuarie 2024. În total, producția de vehicule din România în luna ianuarie a fost de 39.463 de unități, înregistrând o scădere de 19,1% față de ianuarie 2024.