În plină caniculă, atunci cânt temperaturile în interiorul automobilelor ajung chiar și la 60 de grade Celsius, este bine să nu rămâi fără freon la sistemul de aer condiționat de la mașină.
Există mai multe simptome care te avertizează că instalația de aer condiționat este defectă sau nu mai răcește suficient de bine. Iată cum îți dai seama că rămâi fără freon la mașină și ce trebuie să faci dacă se întâmplă asta.
Sistemul de climatizare al mașinii este esențial pentru a asigura confortul termic al șoferului și pasagerilor unei mașini.
Ce riști dacă mergi cu filtrul de polen de la mașină înfundat
De asemenea, se poate dovedi foarte util când este o diferență de temperatură care duce la producerea de condens în mașină. Pentru a preveni aburirea geamurilor, putem porni aerul condiționat, chiar și pe o temperatură neutră sau pe cald.
Cum se folosește sistemul de aer condiționat
De cele mai multe ori, când spunem aer condiționat ne gândim la zilele toride de vară, când vrem ca în mașină să fie cât mai rece.
Dar sistemul de aer condiționat (AC) poate fi folosit tot timpul anului. În zilele călduroase, poate fi folosit pentru a răci mașina. Iar când e rece sau e o zi ploioasă, pentru a preveni formarea condensului pe geamuri.
Însă, ca sistemul de climatizare să funcționeze în parametri optimi, șoferii trebuie să se asigure că mașina are suficient freon.
Cum îți dai seama că rămâi fără freon la mașină?
Freonul este un lichid fără de care sistemul de răcire auto nu poate funcționa. Dacă nivelul acestuia este scăzut, aerul nu va putea fi răcit eficient înainte de a ajunge în interiorul mașinii.
România sub caniculă. Ce lucruri să nu lași deloc în mașină pe căldură extremă
De altfel, acesta este primul indiciu că rămâi fără freon la mașină. Pur și simplu, oricât de rece setezi sistemul, în cockpit va intra aer cald. În plus, la unele mașini e posibil să se audă un fâsâit din zona compresorului, aflat sub bord.
De asemenea, poți constata că s-a acumulat gheață pe compresor. Asta înseamnă că sistemul de răcire nu are suficient freon. Pentru că pe măsura ce cantitatea de freon scade, umezeala din sistemul AC se acumulează și îngheață.
Iar atunci zona din jurul compresorului devine unsuroasă, e un alt semn că sistemul de răcire are probleme. Dacă sistemul experimentează scurgeri ale freonului, nu va funcționa corespunzător. Iar după câteva luni e posibil să fie nevoie să faci o nouă încărcare a sistemului.
Cât costă o încărcare cu freon în 2024
Revizia sistemului de climatizare este mai scumpă în 2024, comparativ cu anul trecut.
„Este o creștere de aproximativ 20% a prețului freonului. Există două tipuri de lichid de răcire, unul clasic și unul eco. Cel clasic este destinat mașinilor mai vechi, iar freonul eco e utilizat la mașinile construite după anul 2014”, a explicat pentru ProMotor mecanicul Robert Marin.
Iar diferența de preț între cele două tipuri de freon este semnificativă.
„Freonul clasic costă 30-35 de lei / 100 de grame, iar freonul ecologic 1234YF pornește de la 130 de lei / 100 de grame și ajunge chiar la 250 de lei. Iar pentru a face un „plin” de freon va fi nevoie de 500-750 de grame, în funcție de mașină”, a mai spus mecanicul.
Ce poți face ca să eviți o avarie costisitoare a mașinii atunci când rămâi în „pana prostului”
Iar la aceste costuri adăugăm și manopera, care pornește de la 50 de lei.
Așadar, dacă va fi nevoie să încarci complet sistemul cu freon, în cel mai fericit caz „scapi” cu doar 200 de lei. Dar, dacă mașina e de generație nouă și ai nevoie de jumătate de litru de freon, atunci te va cost cel puțin 700 de lei toată „distracția”.
În general, instalația de climatizare trebuie verificată cel puțin o dată la 2-3 ani. Și, doar dacă e nevoie, se va face o completare de freon.
Dar, dacă observați că mașina nu mai răcește bine, trebuie să mergeți la service pentru a vedea dacă e o problemă cu sistemul de climatizare sau e nevoie doar de completare cu freon.