Odată cu mutarea serviciilor comerciale în mediul online, infractorii caută metode tot mai complexe de a-i păcăli pe cei care fac cumpărături online.
O femeie a explicat pe rețeaua de socializate TikTok cum socrul ei a fost păgubit cu câteva sute de lei, după ce o firmă fantomă l-a convins să achite un colet, pe care, de fapt, nu-l comandase.
Femeia a explicat că bărbatul, ceva mai în vârstă, a primit un mail de la o adresă suspectă. Femeia a încercat să recupereze banii socrului ei, contactând firma respectivă, însă, din păcate, nu a reușit.
„Ea a dat de bună voie suma respectivă de bani, curierul venind la adresa ei de domiciliu, prezentându-i o faptă adevărată ca fiind una într-adevăr falsă. Victima nu a fost constrânsă, iar astfel încât sunt îndeplinite absolut toate condițiile pentru ca autorul faptei să fi săvârșit infracțiunea de înșelăciune.”. a declarat avocata victimei.
Nu este clar de unde avea firma fantomă datele de contact ale socrului femeii este foarte posibil să fi fost furate de pe alte platforme care funcționează legal.
Firmele fantomă din mediul online obișnuiesc să fure datele de contact și imaginea unor firme legitime de curierat.
Utilizatorii trebuie să fie foarte atenții atunci când primesc un mesaj pe telefon de la o firmă de curierat și este nevoie să se asigure este vorba despre un număr de telefon legitim. Mai apoi, trebuie verificată adresa expeditorului respectivului colet și, desigur, să se asigure că într-adevăr, așteaptă un pachet.
Site-urile de recenzii sunt pline de clienți nemulțumiți care povestesc aceeași situație. Fiind vorba de sume mici de bani, câteva sute de lei, oamenii păgubiți evită să depună plângere la poliție.
În urmă cu doar câteva luni, un alt tip de înșelăciune prin curierat lua amploare în România. Clienții primeau un link de la un număr de telefon ce părea fi de la o firmă de livrări și, odată accesat, oamenii își introduceau datele personale, care erau mai apoi folosite de infractori.