Deși oficialii de la ANPC au promis să destructureze cartelul din supermarketuri care crește prețul și scade gramajul, ordinul dat de instituție este plin de neclarități. Cu alte cuvinte, intenția este bună, însă rezolvarea problemei e departe de final.  

Comercianții ar urma să fie obligați să scrie pe etichete atunci când gramajul produselor se modifică, dar modul în care este formulat ordinul ridică semne serioase de întrebare cu privire la cum poate fi aplicat. Termenii folosiți nu sunt definiți clar, spun specialiștii.

De asemenea, nu se știe cum se aplică regulamentul pentru produsele vândute înainte de intrarea si în vigoare. În plus, lipsa unor sancțiuni pentru nerespectarea ordinului complică și mai mult situația. Ordinul va intra în vigoare pe 10 octombrie, însă ar putea să nu aibă efectul dorit, avertizează experții. 

Ordinul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor privind obligația operatorilor economici de a informa consumatorii cu privire la modificarea cantităților de produs, în condițiile menținerii aceluiași preț, publicat recent, ridică multe semne de întrebare legate atât de sfera de aplicare, cât și de modalitatea de aplicare, inclusiv a sancțiunilor, arată specialiștii PwC.

O primă problemă a acestui ordin este că informația trebuie prezentată doar în forma impusă de document, orice modalitate alternativă de semnalizare nefiind acceptată.

O a doua problemă identificată este aceea că dispozițiile Ordinului nu definesc noțiunile utilizate în cuprinsul acestuia, generând astfel probleme de interpretare și aplicare.

Astfel, nu este definită noțiunea de “produse destinate consumului în spații de vânzare”, dând naștere la multiple interpretări cu privire la categoria produselor pentru care se instituie obligația de informare, respectiv dacă se aplică celor consumate în spațiul de vânzare sau tuturor produselor preambalate comercializate.

Azi a avut loc echinocţiul de toamnă. Zilele devin mai scurte. Când vom da ceasurile înapoi cu o oră

Deși referatul de aprobare al Ordinului și Comunicatul ANPC fac referire la aplicabilitatea actului normativ în ceea ce privește toate produsele preambalate comercializate, respectiv atât cele alimentare, cât și cele nealimentare, iar Ordinul exclude în mod expres de la aplicabilitate doar produsele comercializate online, în cuprinsul actului normativ se face trimitere la o obligație de informare pentru comercializarea la raft a produselor destinate consumului în spații de vânzare, generând astfel confuzie.

Totodată, Ordinul precizează expres că va fi aplicat exclusiv în privința produselor pentru care s-a redus volumul sau greutatea, având însă ”prezentarea, ambalajul, forma, dar fără a se limita la acestea, identice”.

Rezultă, așadar, că în situația în care prezentarea sau ambalajul au fost modificate, prevederile Ordinului nu vor putea fi invocate.

O altă problematică de interpretare vizează perioada de timp în care operatorii economici au obligația informării consumatorilor asupra acestor aspecte. Din aceasta perspectivă Ordinul precizează că această obligație subzistă pentru o perioadă de cel puțin 30 de zile de la data punerii în vânzare la raft a produsului cu volum sau greutate redusă fără însă a indica în niciun fel dacă sau cum vor fi aplicate dispozițiile Ordinului pentru situații tranzitorii.

Animalul rar care și-a făcut apariția în România. Specia este inclusă pe lista roșie a Uniunii Internaționale pentru Conservarea Naturii

 

 

 

​ 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here