Un al doilea avion Finnair, care se îndrepta de la Helsinki către Estonia, a fost forțat, vineri, să se întoarcă, deoarece semnalul GPS-ului era bruiat și nu putea ateriza în Tartu, al doilea cel mai mare oraş dințară după Tallinn.  

“Același lucru s-a întâmplat și cu o zi înainte. Undeva la jumătatea traseului său, avionul s-a întors înapoi, cu aproximativ 15 minute înainte de aterizare. Pilotul a spus că apropierea de Tartu noaptea necesită un semnal GPS precis și nu a existat unul din cauza interferențelor de la vecinii estici”, a declarat pentru ERR un pasager, care se afla la bordul avionului, relatează HotNews.ro.

Joi seara, un alt avion Finnair care călătorea de la Helsinki la Tartu a fost nevoit să se întoarcă din cauza interferențelor GPS.

Cu toate acestea, zborul de zi de la Helsinki la Tartu de vineri nu a avut probleme și a putut ateriza la Tartu înainte de a pleca ulterior spre Helsinki conform programului.

„Piloții noștri sunt foarte conștienți de perturbprile GPS-ului, iar sistemele aeronavei detectează rapid perturbările GPS. Avioanele noastre folosesc surse multiple pentru a calcula poziția aeronavei, ceea ce permite acuratețea orelor de navigare chiar și atunci când GPS-ul nu funcționează. Majoritatea aeroporturilor au ai echipamente standar care permit aterizarea fără GPS, dar Tartu este unul dintre puținele aeroporturi în care procedurile de apropiere necesită un semnal GPS, motiv pentru care aterizarea a fost nereușită”, a declarat vineri purtătorul de cuvânt al Finnair pentru ERR.

Polonia acuză Rusia că a blocat semnalul GPS în zona enclavei Kaliningrad, punctul sensibil al frontului NATO

Bruiajul semnalului GPS are loc de la sfârșitul anului 2022 și se crede că Rusia este în spatele acestor evenimente.

DPA relata la începutul lunii că Estonia observă tot mai multe perturbări vizând navigaţia prin satelit GPS, uneori și de câte 20 de ori pe zi.

„În fiecare zi primim 10 până la 20 de informări de la piloţi că există interferenţe GPS în unele zone în care ei trec prin Estonia”, declara atunci la televiziunea estonă Ivar Vark, şeful controlului traficului aerian în ţara baltică membră a UE şi NATO.

De asemenea, The Guardian scria luna aceasta că aproximativ 46.000 de avioane au înregistrat probleme cu GPS-ul deasupra Mării Baltice din luna august a anului trecut, iar cele cele mai multe dintre problemele GPS au apărut în Europa de Est, la granița cu Rusia.

 

 

​ 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here