Festivalul de film documentar şi drepturile omului One World Romania debutează vineri. Cele mai recente producţii româneşti, proiectate la Bucureşti

Ediţia a 14-a a festivalului de film documentar şi drepturile omului One World Romania debutează vineri. Evenimentul va celebra femeile şi lupta lor pentru a se afirma drept membri cu drepturi egale în societate, va conţine o retrospectivă dedicată cineastei germane Ulrike Ottinger şi va face un tur de orizont al intersecţiei dintre filmul documentar şi cele mai arzătoare chestiuni sociale şi politice ale momentului, cu clasicele secţiuni dedicate migranţilor, conflictelor contemporane şi justiţiei, anunţă organizatorii. Seria de vizualuri ale ediţiei, realizată de Maria Drăghici, porneşte de la imagini din filmografia impresionantă a cineastei germane Ulrike Ottinger, căreia îi este dedicată principala retrospectivă a festivalului. Retrospectiva Ulrike Ottinger va conţine două filme timpurii de ficţiune, cinci documentare de călătorie ori de observaţie socială, un scurtmetraj şi cel mai recent film al cineastei, „Paris Calligramme”(2020), ce revizitează perioada ei de început de carieră, petrecută între Paris şi Berlin. Acesta din urmă va deschide ediţia a 14-a, alături de filmul „Petit Samedi”, al tinerei şi promiţătoarei regizoare belgiene Paloma Sermon-Daï. Prima va rula de la ora 19.00, la Cinema Elvire Popesco, iar cea de-a doua va putea fi văzută de la ora 20.00, la Cinema Muzeul Ţăranului, în prezenţa regizoarei. „Petit Samedi” va fi doar unul dintre numeroasele filme din selecţie regizate de femei, despre femei. Femeile au fost întotdeauna foarte prezente în selecţiile anilor precedenţi, dar în 2021 alegem să subliniem modul în care ele depăşesc statutul schematic în care le închid adesea naraţiunile tradiţionale şi reuşesc să-şi formuleze propriile versiuni despre aceste subiecte, inspirate din experienţa lor directă a inechităţii, marginalizării şi subreprezentării. Dintre acestea, patru vor face parte şi din competiţie, care concentrează printre cele mai incitante filme documentare realizate anul acesta în lume. Ele vor fi evaluate de două jurii: unul format din profesionişti din industria internaţională de film, şi celălalt din liceeni din toată ţara. De asemenea, celebrarea luptelor feministe de ieri şi de astăzi va fi ocazia de a face cunoscută activitatea militantă a marii actriţe Delphine Seyrig şi a Centrului Simone de Beauvoir, pe care l-a creat alături de Carole Roussopoulos şi de Ioana Wieder.  În afara temei principale, OWR#14 va conţine de pe-acum clasicele secţiuni dedicate justiţiei, imigranţilor şi refugiaţilor din întreaga lume. Provenienţa geografică variată şi plaja temporală amplă pe care o acoperă filmele din secţiunea “Când tancurile plâng în locul nostru” arată că pacea şi democraţia care domnesc într-o parte a lumii nu doar că nu sunt niciodată garantate, ci şi că ele nu ar trebui să acţioneze ca un anestezic al empatiei şi interesului nostru faţă de cei mai puţin privilegiaţi. Filmele din secţiunea “O lume cu toată lumea” fac pariul de a demonstra că marginea şi centrul sunt noţiuni care depind în întregime de poziţia în care se află privitorul: este îndeajuns un pas deoparte pentru a îmbrăţişa o cu totul altă perspectivă. Criza refugiaţilor, prelungită şi acutizată de noul context global instituit de pandemie, este subiectul secţiunii “Nicăieri nu-i ca acasă!”, în cadrul căreia cinemaul, transformat în armă de contraatac, se face portavoce pentru poveştile nespuse din spatele acestor oameni. La capitolul filme româneşti, One World va privi atât înapoi, la istoria puţin ştiută a documentarului autohotn, printr-un ciclu de proiecţii dedicate unora dintre cei mai importanţi cineaşti ai genului în România – Paul Călinescu, Jean Mihail, Ada Pistiner, Florica Holban sau scriitorii Geo Bogza, Nina Cassian şi Radu Cosaşu -, cât şi înainte, cu ocazia proiectării filmelor realizate de studenţii UNATC în cadrul atelierului „Fă un film cu un refugiat”. Ediţia a 14-a a festivalului propune şi două dintre cele mai recente producţii româneşti, proaspătul premiat de la Berlin, „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, în regia lui Radu Jude, şi o premieră internaţională, „Certitudinea probabilităţilor”, debutul în lungmetraj documentar al Ralucăi Durbacă. Tematicile pe care toate aceste filme le pun în lumină vor fi încadrate şi amplificate de evenimente speciale, în cadrul cărora spectatorii vor avea ocazia să urmărească dezbateri cu specialişti din multiple domenii, să intre în dialog cu invitaţii festivalului, să îmbrăţişeze noi perspective şi să se lase impresionaţi de performanţe artistice ieşite din comun. Pentur cei care ratează unele dintre filme sau nu se află în Bucureşti în perioada desfăşurării festivalului vor putea vedea o parte importantă a selecţiei în mediul online, de oriunde din ţară, între 21 şi 27 iunie. Biletele pentru pentru filme şi evenimente se pot achiziţiona prin Eventbook (https://eventbook.ro/festival/one-world-romania). Numărul lor este limitat iar proiecţiile vor avea loc respectând toate normele şi măsurile în vigoare. Programul One World România este disponibil pe: https://festival-oneworld.ro/. Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa [email protected].

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here