Într-un context global în care problemele de mediu devin din ce în ce mai stringente, România se confruntă cu o măsură controversată care ar putea schimba radical peisajul auto național. Un nou proiect de lege propune introducerea unei taxe de poluare semnificative pentru proprietarii de mașini second hand, având ca scop reducerea emisiilor de dioxid de carbon și a poluării atmosferice.  

Autoritățile din România lucrează la implementarea unei noi taxe de poluare, ce va afecta în mod special deținătorii de vehicule mai vechi și cu emisii poluante ridicate. Pe lângă reinstituirea unei taxe de înmatriculare, impozitul anual va fi considerabil crescut, în funcție de norma de poluare a fiecărui autovehicul. Această măsură are ca scop descurajarea utilizării mașinilor vechi și diminuarea impactului lor asupra mediului înconjurător.

Potrivit propunerii avansate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), impozitul va fi variabil, în funcție de norma de poluare și anul de fabricație al autovehiculului. Astfel, proprietarii de mașini cu norma de poluare Euro 2, fabricate între 1996 și 1999, ar putea plăti anual între 1.000 și 1.200 de lei, iar pentru vehiculele non-Euro sau Euro 1, fabricate înainte de 1996, taxa ar putea ajunge până la 2.000 de lei. 

Șoferii care nu-și curăță zăpada de pe mașini riscă amenzi usturătoare. Ce prevede legislația rutieră

Autoritățile române examinează posibilitatea introducerii unei noi taxe auto, care ar putea fi implementată începând cu anul 2025. Propunerea preconizează o creștere a impozitului anual pentru vehiculele vechi și poluante, ceea ce ar putea determina mulți proprietari să renunțe la aceste autoturisme. Actualmente, impozitul auto este calculat în funcție de capacitatea cilindrică a motorului, însă noul sistem ar urma să impună taxarea pe baza normei de poluare. De exemplu, pentru un autovehicul Euro 2 sau Euro 3, cu o vechime de aproximativ 20 de ani, impozitul anual ar putea să crească de la 170 de lei la peste 1.800 de lei.

România dispune de unul dintre cele mai îmbătrânite parcuri auto din Europa, având peste 3 milioane de vehicule mai vechi de două decenii și aproape 3,7 milioane cu o vechime cuprinsă între 10 și 20 de ani. Din totalul de peste 8 milioane de autoturisme, doar 300.000 sunt noi. Măsuri asemănătoare au fost deja implementate în alte state europene pentru a reduce poluarea și a stimula modernizarea parcului auto. De-a lungul timpului, România a introdus diverse forme de taxare pentru vehiculele vechi, dar acestea au fost anulate în urma unor dispute legale. Dacă actuala propunere va fi aprobată, noul sistem de taxare ar putea deveni efectiv la începutul anului 2026.

În anul 2024, peste 300.000 de mașini second-hand au fost înmatriculate în România, însă majoritatea nu respectă cele mai recente norme de poluare. În prezent, un autoturism cu norma de poluare Euro 4 plătește același impozit ca unul Euro 6, dacă ambele au motoare cu aceeași capacitate, deși vehiculul mai nou emite mult mai puține gaze poluante.

Cum au pus noile norme de emisii din Europa bețe în roate producției auto românești. Uzinele Dacia și Ford, scădere a producției cu peste 10.000 de autoturisme, într-o singură lună

 

 

​ 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here