Într-o eră în care inovația și sustenabilitatea devin din ce în ce mai esențiale pentru viitorul transporturilor, un grup de cercetători a dezvoltat o tehnologie promițătoare care promite să schimbe radical peisajul energetic al industriei. Cu un angajament ferm față de reducerea emisiilor de carbon și creșterea eficienței energiei, acest nou combustibil a fost conceput pentru a răspunde provocărilor contemporane. Primul motor alimentat cu acest combustibil revoluționar a intrat deja în faza de testare, iar rezultatele preliminare sugerează un potențial remarcabil.
Industria mobilității se află în centrul celor mai semnificative inovații din sectoarele productive, probabil din cauza apropierii termenului de 2035, când se va interzice comercializarea vehiculelor cu emisii. Totuși, Germania își îndreaptă atenția spre un nou tip de motor, lăsând deoparte mașinile electrice. Să vedem despre ce inovație este vorba.
Bosch Engineering, o firmă specializată în dezvoltarea tehnologiilor de mobilitate, testează un combustibil denumit ulei vegetal hidrotratat. În cadrul acestui experiment, două camioane efectuează zilnic o rută între uzina din Aranjuez și depozitul Bosch din Madrid, conform ecoticias.com. Acest combustibil reprezintă un prim pas spre utilizarea hidrogenului, pe care compania îl consideră esențial și dorește să contribuie la producția și comercializarea acestuia. Uleiul vegetal hidrotratat este fabricat din materii prime printr-un proces complet regenerabil, având zero emisii de gaze cu efect de seră.
În colaborare cu Ligier Automotive, o organizație dedicată inovațiilor în domeniul mobilității, Bosch planifică lansarea, la sfârșitul anului 2024, a unui motor pe bază de hidrogen destinat vehiculelor din diverse segmente, inclusiv cele tradiționale. Cele două companii colaborează la acest proiect de aproape zece ani. Această nouă mașină este o variantă a motorului cu ardere internă convențional, adaptată pentru a funcționa cu noul combustibil, finalizând un proces început în 2015. Motorul este durabil, ecologic și nu produce emisii de CO2, iar produsele sale secundare constau în abur de apă și căldură.
Pe de altă parte, este perfect pentru utilizare în modele sport și autoturisme, dar și pentru vehicule grele. Acest utilaj este format dintr-un bloc de tip 3.0 biturbo cu un sistem de injecție de combustibil transformat pentru hidrogen care dezvoltă o putere de 563 CP împreună cu un cuplu de 650 Nm. Trebuie amintit că mașinile din mașinile care funcționează cu acest combustibil au așa-numita „celula cu hidrogen”: din combinarea hidrogenului cu oxigenul, generează electricitatea care face motorul să funcționeze. La fel, gazul este stocat la presiune mare în rezervorul vehiculului.
Bosch se află în prezent în proces de dezvoltare a unei componente care, montată pe un vehicul alimentat cu hidrogen, va transforma gazul direct în energie pentru a propulsa mașina, eliminând necesitatea convertirii în energie electrică, ceea ce ar putea face tehnologia actuală una deja „învechită”. În plus, compania lucrează la crearea tehnologiei pentru producerea hidrogenului verde, obținut prin electroliză, și caută metode mai economice pentru a realiza acest proces.
Compania își asumă un risc semnificativ cu acest combustibil, având în vedere că estimările indică faptul că, până în 2030, toate automobilele noi vor fi electrice sau pe bază de hidrogen. Astfel, se preconizează că vânzările vor depăși 5.000 de milioane de euro. Totuși, aceste fonduri ar putea fi risipite, deoarece viitorul vehiculelor pe hidrogen depinde de extinderea rețelei de stații de realimentare. De exemplu, în Spania, acestea sunt extrem de rare, existând în prezent doar șapte pe întreg teritoriul. Pe scurt, Germania pare să se îndepărteze de mașinile electrice și să mizeze pe hidrogen ca soluție pentru mobilitatea sa în 2030, având deja un motor prototip cu care speră să contureze un viitor promițător.
Prima țară din Europa care interzice complet vânzarea mașinilor pe benzină și motorină din 2025