Numărul femeilor care au regizat producţii hollywoodiene de top a scăzut în 2021, după ce coasta de vest a Americii a făcut istorie cu un an înainte, când a fost înregistrat un număr record de filme semnate de regizoare. Dintre primele 250 de producţii cu cele mai mari încasări anul trecut, potrivit raportului Celluloid Ceiling, 17% au fost regizate de femei, scădere de la 18%, procentul anului anterior. Cât priveşte primele 100 filme cel mai bine clasate în box office, din total, 12% au fost regizate de femei, o scădere cu 4 procente faţă de 2020. Cercetarea este produsul raportului Celluloid Ceiling realizat anual de Center for the Study of Women in Television and Film de la San Diego State University. Între femeile care au fost aclamate anul acesta pentru reuşitele lor cinematografice se numără Jane Campion („The Power of the Dog”) şi Maggie Gyllenhaal („The Lost Daughter”), iar Chloé Zhao („Eternals”) şi Nia DaCosta („Candyman”) au semnat filme care s-au clasat bine în box office. Cercetătorii susţin însă că aceste reuşite rămân excepţii de la regulă. „Aparenţele pot fi înşelătoare”, a spus Martha Lauzen, director executiv al Center for the Study of Women in Television and Film şi autor al studiului, citează Variety. „În tmp ce Chloé Zhao a câştigat anul trecut Oscarul pentru regia «Nomadland», iar Jane Campion este favorită în cursa de anul acesta pentru «The Power of the Dog», procentul femeilor regizoare s-a diminuat de fapt în 2021. Încă o dată anul acesta, mai mult de 80% dintre filme nu au avut o femeie la cârmă”. În alte zone ale domeniului au fost remarcate mici îmbunătăţiri – femeile au reprezentat 25% din rolurile cheie din spatele camerelor de filmare (regizori, scenarişti, producători executivi, producători, editori şi directori de imagine) ale celor 250 de producţii de top. Acest procent reprezintă o creştere de 2 puncte faţă de anul 2020. Femeile au reprezentat 26% dintre producătorii executivi ai acestora, o creştere de la 21% în 2020, şi 32% dintre producători, cu 2 procente mai mult decât anul anterior, 17% dintre scenariştii celor mai populare filme au fost femei, acelaşi procent ca în 2020, iar cifrele s-au menţinut şi în cazul editorilor (22%) şi directorilor de imagine (6%). Studiul a calculat şi proporţia femeilor care au lucrat la cele mai vizionate filme acasă (închirieri, vânzări digitale, DVD) incluse în topul Digital Entertainment Group, din ianuarie până în decembrie. Această listă nu cuprinde filmele urmărite pe serviciile de streaming. Astfel, femeile au reprezentat 20% dintre regizorii, scenariştii, producătorii excutivi, producătorii, editorii şi directorii de imagine ai acestora, creştere cu 1% faţă de 2020. Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa [email protected].