Peste râul Olt de comuna Racoș, din județul Brașov, precum și la câțiva kilometri distanță de această așezare, constructorul grec AKTOR forează două perechi de tuneluri gemene în dealurile zonei pentru tronsonul Apața-Cața al căii ferate Brașov – Sighișoara. Este primul proiect de acest fel din România, însumând 24 de kilometri de tunel. 

Sotirios Koropoulis conduce echipa multinațională care operează cele patru foreze și nu este deloc o treabă ușoară. Cea mai mare lucrare pe care a coordonat-o anterior a fost un tunel lung de 10,2 km pe sub mare, în Qatar, în condiții geologice total diferite.

Sotirios Koropoulis, într-unul din rarele momente în care nu se gândește la tuneluri

Sotirios spune că nu s-a gândit niciodată că va construi tuneluri, în timp ce studia construcțiile, dar a descoperit mai târziu în timpul carierei că aceasta este ceea ce îi place și ceea ce i se potrivește și de aceea și-a urmat pasiunea în carieră. Ca inginer, primul său loc de muncă a fost, de fapt, la metroul din Atena. 

Acum el este responsabil de tot ce se întâmplă pe cele două șantiere în care sunt săpate cele două perechi de tuneluri gemene, în apropierea comunei Racoș, din județul Brașov. 

Rolul de director de proiect în construcția de infrastructură, în special în operațiunile de tuneluri și mașini de forat tuneluri (TBM), este esențial în supravegherea și gestionarea proiectelor complexe de la început până la finalizare. Aceasta implică o responsabilități variate care asigură livrarea cu succes a proiectelor de tuneluri în limitele bugetului, la timp și la standardele de calitate cerute.

Gurile de ventilație pentru forezele Eleni și Varvara, intrate adânc în munte

Gestionarea relațiilor cu beneficiarii, partenerii de asociere, consultanții și lanțurile de aprovizionare reprezintă o parte crucială a rolului.

De obicei, un director de proiect în acest domeniu are 10-20 de ani de experiență relevantă în proiecte de tuneluri realizate cu TBM-uri. Experiența în gestionarea proiectelor de infrastructură la scară largă și lucrul cu diverse părți interesate este esențială.

În plus, abilitățile de conducere, comunicare și luare a deciziilor sunt necesare pentru a gestiona eficient echipele de proiect și relațiile cu părțile interesate.

Vorbește cu oamenii și încurajează oamenii să vorbească. Management pentru oameni

„Cu siguranță, cel mai important lucru de făcut este planificarea corectă, apoi logistica și execuția. Întotdeauna în construcții știi că vei întâmpina provocări, din cauza condițiilor diferite”, spune Sotirios, a cărui sarcină principală este să fie alături de echipa sa, să-i sprijine și să-i motiveze să îndeplinească obiectivele și să respecte termenele care sunt foarte stricte. „Este o muncă de zi cu zi, cu două șantiere, puțin mai dificilă decât orice proiect obișnuit de inginerie pe care l-am avut deja în cariera mea”, explică el.

Jumătate din job-ul lui este legat de construcții, cealaltă jumătate este de management, iar asta îl face să spună „Suntem foarte bine organizați și de aceea avem rezultate foarte bune până acum”.

Menținerea echipelor motivate presupune să fii foarte aproape de ele. „Nu este o meserie ușoară; când intri în tunel, uiți orice, uiți cine ești, unde este familia ta, care este problema cu care te confrunți tu sau familia ta, pentru că aceasta este o muncă în echipă și nu va avea succes dacă chiar și unul dintre noi e cu mintea în altă parte”, spune Sotirios Koropoulis.

El este responsabil de o echipă multinațională, multiculturală, formată din români, greci, turci și alții: „Imaginați-vă că am adus români din străinătate să lucreze în acest proiect – ceea ce subliniază că noi căutăm să lucrăm cu români, dar pentru că avem nevoie de calificări anume, speciale, căutăm și în afara Europei, așa că avem oameni și din Turcia, din India, și chiar din Filipine”. 

Sotirios Koropoulis vorbind cu căldură despre echipa sa

Sotirios Koropoulis coordonează o echipă de aproximativ 200 de oameni care se ocupă de două dintre cele patru TBM-uri uriașe și de logistica din spate, pentru că sute de inele prefabricate din beton sunt instalate non-stop pentru a forma tunelurile impresionante care au un diametru interior de 8,6 metri și unul exterior de 9,4 metri. Prin fiecare dintre aceste tuneluri va trece câte o linie de cale ferată, scurtând actualul traseu în zig-zag al trenului de la Brașov la Sighișoara, care urmează albia Oltului. 

Se vede deja în teren pe unde va trece trenul Brașov – Sighișoara, în această zonă, atunci când proiectul va fi gata, iar călătorii vor traversa cele mai lungi tuneluri feroviare din România.

Puteți viziona cum Sotirios Koropoulis povestește despre proiect, în acest videoclip.

Actuala cale ferată este chiar peste drum de intrarea în viitoarea pereche de tuneluri de nord.

 

 

 

 

​ 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here