Oficialii Parchetului European condus de Laura Codruța Kovesi continuă ancheta achiziției de către Primăria Bucureștiului condusă de independentul Nicușor Dan la șase luni după anunțarea demarării acesteia. Au preluat și dosarul deschis anul trecut de DNA pe aceeași achiziție.
Oficialii Parchetului European (EPPO) condus de Laura Codruța Kovesi continuă și adâncesc investigația celei mai mari achiziție făcută de Primăria Municipiului București sub conducerea primarului independent Nicușor Dan.
“Este încă o investigație în derulare și nu avem nimic nou de împărtășit în această etapă, pentru a nu pune în pericol procedurile în derulare și rezultatul acestora”, a declarat, pentru Newsweek România, Paula Telo Alves, purtătorul de cuvânt al European Public Prosecutor’s Office (Oficiul Procurorului Public European).
Jurnaliștii au adresat Biroului Procurorului Public European o serie de întrebări legate de stadiul anchetei demarate de către aceaastă instituție asupra achiziției celor 100 de tramvaie în valoare totală de 860 milioane de lei din fonduri europene.
Afirmația purtătoarei de cuvânt a EPPO vine la șapte luni după ce aceeași sursă a dezvăluit că procurorii europeni au demarat o investigație având ca obiect acest mega contract.
Acesta este de departe cel mai mare contract de achiziție publică din fonduri europene anchetat de către procurorii europeni în România și unul dintre cele mai mari la nivel european.
Contractul a fost câștigat de către un consorțiu româno-chinez, Astra Vagoane Arad – CRRC Sinfang Qingdao.
Procurorii europeni au preluat dosarul de la DNA
Newsweek România a dezvăluit, în urmă cu șase luni, că achiziția celor 100 de tramvaie se află și în ancheta procurorilor DNA.
Ancheta demarată atunci era în rem, pentru fapte și viza, la momentul respectiv, vreo persoană.
Între timp, surse judiciare susțin că procurorii europeni au preluat dosarul de la DNA unde a rămas, în mod ironic și paradoxal, în anchetă un alt dosar al altei achiziții de tramvaie de către aceeași Primărie a Capitalei.
Dar de data aceasta, acest dosar nu ar viza fapte care i-ar incrimina pe cei care au favorizat consorțiul româno-chinezesc ci, din contră, o cu totul altă achiziție de tramvaie.
“Procurorii europeni au luat și mai mult din acest dosar la noi rămânând doar un alt dosar tot in rem referitor la o sesizare a Corpului de Control al Primarului Capitalei referitor la o licitație privind achiziția de tramvaie în valoare de 388 miloane lei care s-ar fi făcut fără ca banii să fie prevăzuți în bugetul Capitalei. Este tot ce mai avem acum în lucru la acest moment”, susțin sursele citate.
Acest dosar vizează o cu totul altă achiziție de tramvaie pe care STB-ul din subordinea Primăriei Capitalei o dăduse unei alte companii românești deținută de omul de afaceri Gruia Stoica, Electroputere SVF, care, la rândul său, producea tramvaiele în Federația Rusă.
Cum i-a avantajat Nicușor Dan pe membrii consorțiului româno-chinezesc
Principalele două probleme reclamate în sesizarea la DNA făceau referire la neconcordanțe flagrante dintre prevederile Caietului de Sarcini și produsele livrate.
Mai exact, este vorba de faptul că pe tramvaie s-a montat un motor cu o putere mai mica de 100 kW față de 120 cât era trecut în Caietul de Sarcini.
Primăria Municipiului București a suferit inclusiv o corecție financiară de 10% din valoarea acestui contract, adică 84 milioane lei, chiar din cauza acestei probleme cu motorul mai mic.
Nicușor Dan a susținut ulterior că a câștigat acest diferend cu Ministerul Fondurilor Europene.
În plus, Primăria lui Nicușor Dan a mai cheltuit 14 milioane lei numai pentru redimensionarea peroanele stațiilor de pe linia 41 din București pentru ca tramvaiele produse de consorțiul româno-chinez să încapă pe acestea.
Fără ca aceste costuri să fi fost prinse în Caietul de Sarcini initial al licitației. Având în vedere că tramvaiele achiziționate au fost incluse și pe alte linii, costurile cu ajustarea peroanelor depășesc cu mult valoarea anunțată deja.
Aceste două neconformități i-au determinat pe unii membri din comisia de recepție a celor 100 de tramvaie constituită la nivelul Societății de Transport București (STB) să aibă dubii legate de legalitatea recepției tramvaielor.