„Mersul cadenţat” reprezintă un sistem în care trenurile circulă la intervale orare egale și precise, pentru aceleași categorii de tren, aceleași rute și aceleași stații, ca să ofere pasagerilor un grad de mobilitate mai mare şi un program previzibil al orelor de plecare/ sosire. Tot acest studiu de fezabilitate are costuri enorme: 16 milioane de lei. 

Sistemul presupune însă o infrastructură feroviară dezvoltată și fiabilă, ca și garnituri de tren performante, suplimentarea personalului și  recalificarea profesională a salariaților din sectorul de exploatare vagoane.

„Obiectivul principal este introducerea trenurilor de mers cadențat în jurul și între marile orașe din România printr-o abordare integrată a transportului de persoane de tip navetă (distanță redusă) cu transportul de persoane pe distanțe medii și lungi, coroborat cu o mai bună definire a obligației de serviciu public în transportul feroviar public de călători la nivel național ce include stabilirea obligației de serviciu public de transport feroviar public de călători pentru perioada decembrie 2027 – decembrie 2042″, este descrierea SF-ului.

Mersul cadențat va reflecta cererea de mobilitate a populației României, din fiecare municipiu și județ supuse analizei, la o cadență adecvată, pe o perioadă de 15 ani. Proiectarea acestei obligații de serviciu public se va face pe baza Modelului Național de Transport care va fi îmbunătățit prin creșterea rezoluției spațiale a sistemului de zonificare și a rețelei de transport pentru toate modurile de transport și actualizarea la ultimul an fiscal încheiat. Rutele de circulație pentru care se va acorda, de la bugetul de stat, compensația pentru obligația de serviciu public vor fi stabilite pe baza analizei și a estimărilor cererii de mobilitate la nivel național. Pentru a realiza această activitate, analiza cererii se va efectua prin dezvoltarea și implementarea instrumentelor și a metodologiei pentru stabilirea volumului de călători la nivel național, agregat de la nivel de rută de transport/linie CF/OTF.

Criteriile minime care vor fi luate în considerare

• Numărul de călători ce utilizează modul de transport feroviar;

 • Strategiile și calendarul de începere/finalizare al proiectelor mari de infrastructură de transporturi planificate pe teritoriul României;

 • Amplasarea stațiilor CF și elementele infrastructurii feroviare;

• Frecvența serviciului de transport;

 • Zona de captare;

• Numărul potențial de călători (inclusiv cei atrași de la alte moduri de transport);

 • Viteza medie;

 • Rute/Moduri alternative de deplasare;

• Prețul titlurilor de transport.

Instrumentele necesare și metodologia pentru a stabili volumul de călători la nivel de rută de transport/linie și operator de transport se vor baza pe Modelul Național de Transport, implementat în software-ul de planificare și modelare în transporturi, actualizat și detaliat corespunzător.

Obiectivele proiectului

1. Colectarea de date noi din teren prin realizarea unor chestionare de trafic.

2. Actualizarea Modelului Național de Transport (MNT) cu date socio-economice și de transport la nivelul anului de bază 2023, detalierea MNT pentru poli de creștere și cei de dezvoltare urbană, precum și a principalelor legături feroviare între poli de dezvoltare – orașele reședință județ.

3. Stabilirea parametrilor specifici, verificarea capacității de infrastructură și simularea costurilor și veniturilor pentru serviciile de transport feroviare.

4. Stabilirea mersului cadențat în transportul feroviar pentru fiecare polii de creștere și de dezvoltare și orașele mari și reședințele de județ apropiate.

5. Punerea la dispoziția ARF a unei licențe pentru software-ul de planificare și modelare în transporturi.

6. Instruire personal ARF pentru operarea software-ului de planificare și modelare în transporturi pentru utilizarea MNT.

 

 

​ 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here