Producătorii europeni de parfumuri şi cosmetice se confruntă cu o penurie de hârtie, sticlă şi unele uleiuri şi alcooluri cheie, deoarece invadarea Ucrainei de către Rusia adaugă noi perturbări ale lanţurilor de aprovizionare pentru produse de frumuseţe, ducând la creşterea preţurilor, pe fondul cererii puternice, transmite Reuters. La fel ca industria alimentară, sectorul global al cosmeticelor, de 500 de miliarde de dolari ,se confruntă cu consecinţele războiului, deoarece producătorii folosesc alcool derivat din cereale şi sfeclă organică pentru a face parfumuri şi uleiuri de seminţe de floarea soarelui pentru a produce cosmetice – toate culturi cheie din Ucraina. În acelaşi timp, criza energetică declanşată de război a urcat puternic preţurile sticlei şi hârtiei, în timp ce restricţiile din China din cauza Covid-19 au zădărnicit capacitatea companiilor de a obţine componente de ambalare pentru parfumuri de 100 de dolari pe sticlă şi rujuri de 30 de dolari. ”Suntem în modul de gestionare a crizelor când vine vorba de aceste subiecte de aprovizionare”, a declarat Emmanuel Guichard, secretarul general al asociaţiei franceze de cosmetice FEBEA, într-un interviu pentru Reuters. Firma de consultanţă Bain & Company calculează că preţurile mai mari pentru ambalaje, energie şi materiile prime au condus la creşterea costurilor de producţie în industria cosmetică în medie cu 25%-30%, reprezentând o provocare pentru producătorii de produse cosmetice de masă, deşi cererea de produse de îngrijire personală rămâne puternică, conform partenerului şi liderului practicii de lux EMEA Federica Levato. Producătorul italian de parfumuri ICR se aşteaptă ca vânzările din acest an să depăşească nivelurile de dinainte de Covid, dar producătorul de parfumuri Bulgari şi Salvatore Ferragamo se luptă cu o creştere anuală de 30% a costului alcoolului, pe lângă o creşterea cu 10% a costului sticlei şi hârtiei, a spus vicepreşedintele Ambra Martone. Vânzările de produse de înfrumuseţare la nivel global depăşesc nivelul din 2019, de 538 de miliarde de dolari în acest an, în creştere de la 518 miliarde de dolari în 2021 şi 458 de miliarde de dolari în 2020, a arătat un raport McKinsey. Aceasta este încă una din alte industrii care au fost perturbate de război, inclusiv industria globală a alimentelor ambalate, care se estimează că va valora peste 2.000 de miliarde de dolari în acest an, conform ultimelor estimări ale Euromonitor. Invadarea Ucrainei de către Rusia a provocat tulburări pe pieţele cerealelor de bază şi uleiurilor comestibile, împingând preţurile alimentelor la nivel mondial la noi maxime. În timp ce companiile mai mari, cu marje de profit mai mari, au mai multă putere financiară şi flexibilitate pentru a face faţă – divizia de lux a L’Oreal, care vinde produse de machiaj şi parfumuri de marcă Giorgio Armani şi Valentino, de exemplu, are o marjă operaţională de 22,8% – dificultatea este deosebit de mare pentru companiile mici şi mijlocii din Europa. ”Ne confruntăm cu deficit şi cu creşteri de preţ la fiecare pas: de la esenţe şi alcool până la sticlă şi hârtie – chiar şi pentru pompele dozatoare de spray şi plasticul Surlyn folosit pentru capace”, a declarat Marco Vidal, directorul general al producătorului veneţian de parfum Mavive, proprietarul companiei. Problemele cresc pe măsură ce consumatorii continuă să cumpere produse de înfrumuseţare la preţuri mai mari, inclusiv parfumuri realizate cu o concentraţie mai puternică de uleiuri şi ingrediente brute mai neobişnuite. Vânzările de parfumuri au crescut constant în ultimii trei ani. În Statele Unite, vânzările au crescut cu 15% în 2021, potrivit ultimelor date ale NPD Group. ”Este un dezastru şi pur şi simplu nu poţi găsi sticlă”, a spus Alba Chiara De Vitis, fondatoarea Alchemia Essenze din Florenţa, ale cărei parfumuri se vând cu până la 180 de euro (196 de dolari) o sticlă. Producătorii europeni de cosmetice, care au exportat mărfuri de 22,6 miliarde de euro (24,6 miliarde de dolari) în 2020, conform asociaţiei industriale Cosmetics Europe, au constatat o creştere a concurenţei pentru materiale de ambalare după pandemia de coronavirus, care a stimulat comerţul electronic, mărind consumul de hârtie pe fondul eforturilor de reducere a utilizării plasticului. Producătorii de sticlă, la rândul lor, s-au luptat să facă faţă cererii de flacoane de vaccinuri după ce au redus producţia în primele etape ale pandemiei, oprind cuptoarele în Italia pentru prima dată în decenii. Acum, preţurile gazelor amplifică problemele pentru ambele industrii, forţând fabricile de hârtie din Italia să oprească temporar producţia pentru a renegocia preţurile de vânzare. Dublarea costului hârtiei pe care o foloseşte pentru a face cutii rigide de lux pentru clienţi precum Dolce & Gabbana, Ferragamo şi Givenchy a determinat grupul italian Isem să majoreze preţul produselor sale cu 10%-40%, a declarat directorul general Francesco Pintucci pentru Reuters. Producătorul italian de sticlă Bormioli Luigi, care produce sticle pentru băuturi spirtoase, parfumuri şi cosmetice, cu venituri anuale de 480 de milioane de euro, se aşteaptă la costuri suplimentare cu energia de 80 de milioane de euro în în acest an, din care jumătate suportate de divizia sa de frumuseţe, ai cărei clienţi includ mărcile franceze Chanel şi Dior, a declarat şefa parfumurilor Simone Baratta. ”Înainte de război, costul unui flacon de la distribuitori era de 0,75-1,40 euro, acum este de 1,00-1,50 euro”, a spus De Vitis. Producătorii de sticlă din Franţa, la care companiile mai mari de cosmetice au început să plaseze comenzi cu luni mai devreme decât o făceau în trecut, au înregistrat o situaţie mai liniştitoare, a spus Guichard, care anticipează că şi ei, probabil, vor simţi în curând criza energetică. ”Cred că ne va fi greu să obţinem gaze pentru a face sticle de parfum”, a spus el, observând că nu va fi suficient timp pentru a converti cuptoarele pe gaze în sisteme electrice. Între timp, directorii Intercos, un furnizor italian de produse cosmetice pentru companii de marcă, care a semnat marţi un acord comercial pe cinci ani cu Dolce & Gabbana, au declarat că firma majorat preţurile cu aproximativ 5% la sfârşitul anului 2021 şi că ia în considerare o nouă creştere în vară. ”În sectorul frumuseţii de lux, ne aşteptăm povara acestor costuri mai mari să fie suportată de consumatori, după o perioadă de tranziţie care ar putea dura câteva luni”, a spus Levato. Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa [email protected].