O metodologie recentă, publicată în Monitorul Oficial, introduce reguli stricte în școlile din România pentru combaterea segregării școlare. Printre măsurile propuse se numără rotirea elevilor în bănci cel puțin o dată pe modul și evitarea așezării elevilor din grupuri vulnerabile în ultimele rânduri. Un pas spre incluziune și echitate
Noua metodologie are scopul de a reduce discriminarea și de a promova un acces egal la educație pentru toți elevii. Segregarea este definită în document ca „o formă gravă de discriminare”, care poate afecta dreptul copiilor la o educație de calitate și le poate încălca demnitatea umană.
Printre recomandările pentru cadrele didactice se află:
Rotirea elevilor în bănci cel puțin o dată pe modul.Reamenajarea claselor în alte formate decât cel clasic, cum ar fi în cerc, semicerc, amfiteatru sau salon.
Deși metodologia nu impune reguli clare privind modul de rotire a elevilor, decizia este lăsată la latitudinea cadrelor didactice. Profesorii sunt încurajați să evite plasarea elevilor din grupuri vulnerabile în ultimele bănci, chiar dacă mutările sunt realizate aleatoriu.
Criterii care contribuie la segregarea școlară:
Apartenența etnică.Dizabilitățile sau cerințele educaționale speciale.Performanțele școlare.Mediul de rezidență al elevilor.Monitorizare și responsabilitate
Inspectoratele Școlare Județene vor avea responsabilitatea de a monitoriza aplicarea noilor măsuri. Datele colectate din fiecare unitate de învățământ vor fi centralizate de Comisia Națională pentru Desegregare Școlară și incluse într-un raport adresat Ministerului Educației.
Aceste inițiative vin să asigure că toți elevii beneficiază de șanse egale la educație, contribuind la formarea unui mediu școlar incluziv și echitabil.
Cu toate că implementarea efectivă a acestor măsuri rămâne o provocare, ele reprezintă un pas important către o educație mai justă pentru toți copiii din România.