România continuă să fie o piață dominată de autoturisme second-hand, iar statisticile confirmă o realitate îngrijorătoare: mii de mașini vechi, unele cu peste 15 ani de utilizare, circulă pe șoselele și drumurile naționale. Specialiștii atrag atenția asupra pericolelor pe care aceste vehicule le prezintă atât din punct de vedere al siguranței rutiere, cât și al impactului asupra mediului. Județele cu cele mai vechi mașini

Potrivit datelor recente, județele cu cel mai ridicat procent de autoturisme mai vechi de 15 ani sunt Buzău, Teleorman, Caraș-Severin și Mehedinți, arată playtech.ro. Aici, peste 75% din vehiculele înmatriculate sunt vechi și adesea uzate, necesitând reparații costisitoare. Mulți dintre șoferii din aceste zone spun că nu și-au permis să achiziționeze o mașină nouă din cauza costurilor ridicate.

“A mea are 16 ani și 120.000 de kilometri, e foarte bună”, spune un șofer citat de un site de știri. Majoritatea conducătorilor auto din aceste regiuni preferă vehicule la mâna a doua, fiind singura variantă accesibilă financiar.

Costurile mari de întreținere, o problemă majoră

Pe lângă problemele legate de siguranță, șoferii care dețin vehicule vechi se confruntă frecvent cu reparații costisitoare. Cele mai comune defecțiuni includ ruginirea, probleme la filtrul de particule, defecțiuni ale sistemului de evacuare sau ale motorului. Marius Toader, administrator al unui service auto, explică că vehiculele cu vechime de peste 10-15 ani necesară revizii dese, iar uneori costurile acestora sunt mai mari decât valoarea efectivă a mașinii.

Un alt factor care contribuie la creșterea numărului de mașini vechi în România este accesul dificil la finanțare pentru autoturisme noi. Dobânzile ridicate la creditele auto descurajează achiziționarea de vehicule noi, ceea ce face ca România să fie percepută drept “groapa de gunoi” a Europei în materie de automobile.

Diferențe majore între județe

Deși situația din județele cu multe mașini vechi este alarmantă, există regiuni unde situația este mai favorabilă. București, Ilfov, Cluj și Argeș se remarcă printr-un procent mai mare de autoturisme noi, ceea ce reflectă o diferență economică semnificativă între zonele urbane și cele rurale.

Pentru a combate fenomenul, specialiștii recomandă implementarea unor soluții eficiente, cum ar fi subvenții pentru achiziționarea de vehicule noi sau scăderea dobânzilor la creditele auto. De asemenea, programele de casare a mașinilor vechi, precum Rabla, ar putea fi extinse pentru a facilita înlocuirea autoturismelor vechi cu unele mai sigure și mai puțin poluante.

România are nevoie de o schimbare în politicile privind parcul auto, atât pentru siguranța participanților la trafic, cât și pentru protecția mediului. Până atunci, milioane de români vor continua să circule cu mașini vechi, asumându-și riscuri atât pe plan financiar, cât și din punct de vedere al siguranței rutiere.

 

 

 

​ 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here