Serviciile de livrare de mâncare pentru acasă au devenit tot mai frecvente, ceea ce a făcut ca acest segment al industriei de servicii alimentare să fie foarte aproape de a atinge în 2023 cota de piață a consumului în restaurante. Felurile preferate de mâncare ale românilor sunt supa de pui, carnea cu garnitură și papanașii.
Industria de servicii alimentare din România a crescut în 2023 doar ca urmare a majorării prețurilor, în condițiile în care românii nici nu au ieșit mai des la restaurant, nici nu au comandat mai multă mâncare pentru acasă.
Livrările de mâncare pentru acasă au devenit tot mai frecvente, ceea ce a făcut ca acest segment al industriei de servicii alimentare să fie foarte aproape de a atinge în 2023 cota de piață a consumului în restaurante.
Felurile preferate de mâncare ale românilor sunt supa de pui, carnea cu garnitură și papanașii.
Au crescut doar prețurile
Industria de servicii alimentare din România a crescut cu 16% în 2023, atingând o valoare totală de 6,31 de miliarde de euro, potrivit studiului Hospitality Culture Research, realizat în parteneriat cu Tazz.
Această evoluție ascendentă este însă datorată cu precădere inflației, potrivit studiului citat.
”În 2023 am putut observa o ușoară creștere a industriei serviciilor alimentare. Românii nu au început să iasă însă mai des la restaurant și nu comandă de mai multe ori mâncare de la raioanele gastro ale supermarketurilor sau de la fast-food, astfel încât creșterea pieței se datorează, în primul rând, inflației.
Atunci când vine vorba de alegerea unui nou restaurant, principalul mediu de informare este reprezentat de prieteni și de recomandările acestora.
Remarcăm, așadar, importanța majoră a experienței pe care românii o au în locațiile HoReCa, nu doar în ceea ce privește fidelizarea acestora, dar și din privința atragerii de noi clienți”, a declarat Florin Maxim, fondator Hospitality Culture Institute.
Comenzile acasă, preferate
Comanda medie în HoReCa atinge o valoare de 56,8 lei, arată studiul realizat de Hospitality Culture Research.
Iar frecvența de achiziție în HoReCa se păstrează, la fel ca în anul precedent, la 3,3 ocazii pe lună, principalele comenzi fiind reprezentate de supa de pui la felul 1 (31%), carne cu garnitură la felul principal (41%) și papanași la desert (42%).
În ceea ce privește serviciile de livrare, 8 din 10 respondenți au declarat că le folosesc pentru a-și comanda mâncare gătită, cu o frecvența medie de utilizare de 4,4 ori pe lună.
De altfel, piața de Food Delivery are o cotă de piață de 25%, a doua cea mai mare după consumul în restaurante (26%).
”Piața de Food Delivery este deja una solidă și vine în completarea consumului din restaurante și din alte surse de achiziție pentru mâncarea gătită. Vedem tot mai des că românii descoperă restaurante și preparate noi prin intermediul aplicațiilor de livrare, pe care apoi le testează și offline, iar procesul este valabil și în sens invers.
Mai mult, observăm că atât piața de restaurante, cât și cea de Food Delivery au crescut în provincie, semn că puterea economică a românilor și apetitul pentru gastronomie au crescut în ultimii ani”, a declarat Alin Şerban, CEO Tazz.