Cybertruck-ul Tesla, creat de Elon Musk, a atras critici intense în Europa, unde grupurile de activiști din domeniul transporturilor solicită interzicerea acestui vehicul pe drumurile europene. Militanții susțin că designul angular și dimensiunile mari ale camionetei reprezintă un pericol pentru siguranța rutieră, ridicând probleme legate de compatibilitatea sa cu reglementările stricte din Uniunea Europeană.
Într-o scrisoare trimisă către Comisia Europeană și autoritățile din Republica Cehă, grupurile de campanie au cerut retragerea Cybertruck-urilor deja înregistrate în Uniunea Europeană. Aceste vehicule ar putea încălca normele europene privind siguranța rutieră, care interzic vehiculele cu margini ascuțite și impun limitatoare de viteză pentru vehiculele care depășesc greutatea de 3,5 tone când sunt încărcate complet. Tesla listează greutatea brută a Cybertruck-ului la 4 tone, mult peste limita admisă pentru vehiculele necomerciale, cum ar fi autoturismele de familie standard.
Primele Cybertruck-uri în Europa: Temeri de siguranță
Câteva unități ale Cybertruck-ului au fost deja observate circulând pe străzile europene, ceea ce a generat îngrijorări cu privire la siguranța acestui vehicul pe drumurile publice. James Nix, de la organizația non-profit Transport & Environment, a avertizat că „aceste camionete supradimensionate prezintă un pericol real pe drumurile noastre”, susținând cererea pentru eliminarea lor de pe șoselele europene.
Deși piața europeană a urmat tendința din America de Nord în ceea ce privește popularitatea vehiculelor mari, precum SUV-urile, normele stricte de siguranță și poluare au încetinit introducerea celor mai masive și periculoase camionete pe continent. Totuși, în unele cazuri, vehiculele importate pot fi înregistrate printr-o procedură numită „aprobare individuală a vehiculului”, care este mai permisivă decât omologarea standard aplicată majorității vehiculelor din Europa.
Problema înregistrării și greutății
Întrebări suplimentare au fost ridicate în Republica Cehă, unde un Cybertruck a fost înregistrat cu o greutate de 3,025 tone fără încărcătură, adică sub pragul de 3,5 tone care impune limitatoare de viteză. Cu toate acestea, vehiculul nu pare să respecte restricțiile de greutate atunci când transportă pasageri și mărfuri, depășind limita stabilită pentru acest tip de vehicule.
Ministerul Transporturilor din Republica Cehă a declarat că înregistrarea Cybertruck-ului s-a realizat în conformitate cu normele UE din 2018, dar a admis că există discrepanțe legate de greutatea acestuia când vehiculul este complet încărcat. De asemenea, autoritățile au menționat că înregistrarea s-a făcut sub o „omologare individuală”, valabilă doar pe teritoriul Republicii Cehe.
Viitorul Cybertruck-ului în Europa
Chiar dacă Cybertruck-ul a fost înregistrat în Republica Cehă, acesta a fost deja condus și în alte țări membre ale UE, precum Slovacia, ceea ce ridică întrebări legale legate de dreptul acestuia de a circula liber pe teritoriul Uniunii. Deși înregistrările naționale permit circulația vehiculului într-o anumită țară, nu este clar dacă aceleași reguli se aplică și în alte state membre.
Discuțiile continuă, iar viitorul Cybertruck-ului pe drumurile europene rămâne incert, activiștii din domeniul transporturilor cerând acțiuni rapide pentru a preveni accidentele și problemele de siguranță pe care le-ar putea genera acest vehicul masiv.