Pe 17 martie 2025, elevii de clasa a VIII-a au susținut prima probă din cadrul simulării Evaluării Naționale 2025, la limba și literatura română.
În cadrul acestei probe, candidații au primit două texte la prima vedere, printre care poezia “Trezire” de Lucian Blaga, o lucrare cunoscută pentru profunzimea și simbolismul său, care le-a pus dificultăți elevilor. Al doilea text a fost un articol al jurnalistei Cristina Ștefan, intitulat “Rezistența prin apicultură”, publicat în Dilema veche, în 2017.
Proba a urmărit evaluarea competențelor de înțelegere a textului, dar și capacitatea elevilor de a redacta un text argumentativ sau creativ. Conform calendarului Ministerului Educației, elevii vor continua simularea cu proba la matematică pe 18 martie, iar pe 19 martie va urma proba la limba și literatura maternă.
Un exercițiu esențial în pregătirea pentru examen
Simularea reprezintă un pas important în pregătirea elevilor pentru Evaluarea Națională 2025, oferindu-le ocazia de a se familiariza cu structura examenului și de a-și testa cunoștințele într-un cadru formal. Anul acesta, Ministerul Educației a stabilit o serie de proceduri clare, care au inclus distribuirea subiectelor pe baza unui sistem de coduri individuale, asigurându-se astfel o evaluare obiectivă a lucrărilor.
În total, peste 173.000 de elevi sunt așteptați să participe la simulare, în cadrul a 3.500 de unități de învățământ. Printre aceștia se află și aproximativ 10.000 de elevi care susțin proba de limbă maternă. Rezultatele vor fi comunicate pe 31 martie și vor fi analizate la nivelul fiecărei școli, în scopul de a adopta măsuri pentru îmbunătățirea performanțelor educaționale ale elevilor.
Proba scrisă la limba română a început la ora 9:00, iar elevii au avut două ore pentru a-și redacta lucrarea, după ce subiectele au fost distribuite. Ministrul Educației a precizat că subiectele sunt concepute conform programei școlare, iar elevii au avut posibilitatea de a solicita pagini suplimentare, dacă a fost cazul.
Pentru a pregăti elevii cât mai bine pentru examenul final, testele de limba română sunt structurate pe mai multe tipuri de texte: narativ, descriptiv, argumentativ și explicativ, iar în cadrul acestora elevii sunt provocați să aplice tehnici de interpretare a limbajului figurat și să argumenteze punctele de vedere.
Reguli clare pentru desfășurarea examenului
În ceea ce privește desfășurarea examenului, elevilor le este permis să sublinieze textele cu stilou sau creion albastru, să corecteze răspunsurile prin tăierea cu linie orizontală și să utilizeze răspunsuri alternative dacă este cazul. Totodată, au fost stabilite reguli stricte privind obiectele permise în sălile de examen. Astfel, ghiozdanele, sacoșele și alte obiecte personale nu sunt permise în sălile de examen și trebuie depozitate într-o zonă special desemnată de comisia de examen.
Scopul acestei simulări este nu doar familiarizarea elevilor cu rigorile examenului final, dar și îmbunătățirea performanțelor acestora la Evaluarea Națională. Deși notele obținute nu vor fi trecute în catalog, simularea oferă o oportunitate importantă de autoevaluare și de ajustare a pregătirii pentru examenul final, ce va avea loc în iunie 2025.