Senatul României a adoptat, anul acesta, un proiect de lege prin care valabilitatea permisului auto scade în cazul șoferilor în vârstă. Vizate de această lege sunt persoanele de peste 70 de ani. Valabilitatea permisului auto, redusă pentru șoferii în vârstă
În prezent, valabilitatea permisului auto este de 10 ani, în România, pentru toți șoferii.
Dar, un proiect de lege adoptat la începutul anului de Senat, stabilește că valabilitatea permisului auto pentru șoferii în vârstă scade.
„Valabilitatea administrativă a permiselor de conducere eliberate pentru vehiculele din categoriile AM, Al, A2, A, B, B1 şi BE, deținute de persoane cu vârsta de 70 de ani şi peste această vârstă este de 5 ani”, se stabilește prin noua lege.
Iar în cazul șoferilor trecuți de 80 de ani, valabilitatea permiselor scade și mai mult.
„Valabilitatea administrativă a permiselor de conducere de toate categoriile deținute de persoane cu vârsta de 80 de ani şi peste această vârstă este de 2 ani”, se precizează în legea adoptată de Senat.
În paralel, această modificare a legii prevede majorarea valabilității permisului auto la 15 ani, în cazul șoferilor celorlalți conducători auto, care dețin un permis Categoria AM, A1, A2, A, B, B1, și BE.
Legea se află, în prezent, în dezbaterea Camerei Deputaților, care e for decizional.
UE susține reducerea valabilității permisului pentru șoferii în vârstă
De multe ori a fost abordată această discuție și a fost analizat, inclusiv la nivel european, această situație.
Iar concluzia la care au ajuns specialiști a fost că, după 70 de ani, șoferii ar trebui să efectueze mai des controale medicale.
„Comisia a propus ca testele de stabilire a aptitudinii de a conduce să fie introduse cu o frecvență, după vârsta de 70 de ani. De exemplu, dacă se poate impune un control medical sau un chestionar de autoevaluare. Scopul este de a reduce numărul de șoferi care nu sunt apți să conducă și de creștere a siguranței rutiere”, se arată în propunerea Comisiei Europene de modificare a legislației rutiere.
Această propunere de modificare stabilește ca valabilitatea permisului auto să fie de 15 ani. Dar, persoanele de peste 70 de ani să fie supuse unui control medical la un interval mult mai scurt de timp.
Sau, șoferii în vârstă să completeze, periodic, chestionare de evaluare a abilităților, cunoștințelor și capacității de concentrare.
Mai au șoferii de peste 70 de ani abilitățile necesare
Pentru a conduce un autovehicul, șoferii ar trebui să aibă următoarele abilități:
cunoștințele teoretice de aplicare a regulilor de circulație;cunoștințe practice de utilizare a unui autovehicul;viteză de reacție (reflexe);coordonare mână, picior, ochi (care să răspundă corect la situațiile din trafic);capacitatea de a percepe riscurile (anticipare).
Dar, pentru că mașina a devenit o necesitate chiar și pentru vârstnici, mulți șoferi care au probleme de sănătate ce îi împiedică să mai conducă în siguranță nu sunt dispuși să renunțe la permisul auto.
Iar la persoanele în vârstă există o probabilitate mult mai mare de a dezvolta afecțiuni precum:
probleme cu vederea;sindromul vestibular (vertij, amețeli);boli respiratorii, cum ar fi bolile pulmonare;boli cardiovasculare (boli de inimă, atac de cord);insuficiență renală cronică;accidente vasculare cerebrale;tulburări psihiatrice (tulburările de dispoziție și anxietate, tulburarea de hiperactivitate cu deficit de atenție, schizofrenia);tulburări neurologice (scleroza multiplă, boala Parkinson);leziuni cerebrale;tulburări cognitive;demență, etc.
Oricare dintre aceste afecțiuni sunt incompatibile cu calitatea de șofer și duc la anularea permisului. Sau, în cazul celor care vor să prelungească valabilitatea carnetului auto, la respingerea solicitării.
Sunt șoferii în vârstă cu adevărat mai periculoși la volan?
Medicul psihiatru Gabriel Diaconu este de părere că nu contează vârsta, ci abilitățile de conducere pe care le ai.
„După vârsta de 65 de ani, ar fi indicat să mergem cu toții la o evaluare completă a sănătății. Iar șoferii, cu atât mai mult, ar trebui să consulte un oftalmolog, un neurolog, un cardiolog. Iar dacă acest medic, oricare ar fi el, constată probleme cu potențial periculos, cataractă, probleme de inimă, de motricitate, etc., atunci șoferul ar trebui, din propria inițiativă, să renunțe la carnet. Din păcate, asta nu prea se întâmplă”, a mai spus Gabriel Diaconu.
Astfel, fiecare șofer își poate evalua singur capacitatea de a conduce în funcție de câțiva factori principali:
cât de bine vede la depărtare sau în apropiere;cât de bine își coordonează mâinile și picioarele;cât de bine și de repede se orientează și reacționează;cât de bine face față stresului din trafic.
Iar dacă la aceste răspunsul este „nu prea bine”, „rău” sau „deloc”, atunci e clar că, indiferent de vârstă, ar trebui să renunți la a mai conduce.
Așadar, nu se poate spune că șoferii în vârstă sunt mai periculoși la volan decât cei tineri sau neexperimentați. Ci doar că la persoanele trecute de 70 de ani, riscul de apariție a unei afecțiuni periculoase este mult mai ridicat.