Surse au declarat pentru Realitatea că se va convoca comitetul de urgență la Galați, asta după ce a fost declarată stare de alertă în Galați și Vaslui. Comitetul de urgență judetean care va avea loc la Prefectura Galați.
În momentul de față, în teren se afla șeful DSU, Raed Arafat, alături de detașamente de la Pompieri și Jandarmerie în teren. Pericolul nu a trecut, pentru că în această seară sunt așteptate noi ploi torențiale și vijelii.
După două zile de tăcere absolută, Prefectura Galaţi a început să comunice despre măsurile şi activităţile instituţiei cu rol deosebit de important în gestionarea situaţiilor de criză.
Unul dintre cele mai importante demersuri este solictarea pentru declararea stării de alertă la nivelul judeţului Galaţi.
„Urmare a hotărârilor Comitetelor Judeţene pentru Situaţii de Urgenţă constituite în judeţele Galaţi şi Vaslui, prin intermediul cărora s-a solicitat declararea stării de alertă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, viceprim ministrul, ministrul Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu a aprobat instituirea stării de alertă la nivelul celor două judeţe”, a transmis, luni seară, Ministerul de Interne.
Sursa citată a precizat că, de la nivelul Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă a fost trimisă informarea către Instituţiile Prefectului Galaţi şi Vaslui, urmând să fie emise noi horărâri ale CJSU care să cuprindă măsuri punctuale ce trebuie întreprinse în sprijinul comunităţilor afectate.
În timpul stării de alertă autorităţile locale se pot mişca rapid pentru a contracta lucrări şi servicii în termen extrem de scurt, a explicat această decizie premierul Marcel Ciolacu..
Șefa ANM, un nou avertisment pentru oamenii din zonele inundate. Miercuri va fi o pauză, dar joi va ploua din nou în mare parte din MoldovaMăsurile stabilite în Galați
Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Galaţi a decis, luni seară, ca starea de alertă să fie valabilă până în 16 octombrie şi a hotărât măsurile pe care trebuie să le ia fiecare dintre instituţiile componente pe durata acesteia.
”Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă a adoptat în această seară hotărârea privind instituirea stării de alertă la nivelul judeţului Galaţi, în perioada 16.09.2024 – 16.10.2024”, a anunțat, luni seară, Prefectura Galați, conform News.ro.
Instituţia precizează că a fost aprobat şi planul de măsuri şi acţiuni pe perioada stării de alertă, generată de inundaţii.
Măsuri adoptate pentru perioada stării de alertă:
a. Măsuri de prevenire
– C.L.S.U. asigură serviciul de permanentă, cu personal instruit, la sediul primăriei pentru centralizarea şi transmiterea operativă către Centrul operaţional judeţean din cadrul I.S.U. Galaţi a datelor şi informaţiilor cu privire la apariţia şi evoluţia stărilor potenţial generatoare de situaţii de urgenţă.
– C.L.S.U., în colaborare cu autorităţile competente, asigură actualizarea evidenţei cu persoanele aflate în dificultate / sau a căror stare de sănătate poate fi afectată, a persoanelor dializate, a femeilor însărcinate şi aflate la termen în această perioadă.
– C.L.S.U. va asigura distribuirea apei potabile îmbuteliate, a alimentelor de bază şi a materialelor de primă necesitate distribuite de Instituţia Prefectului – judeţul Galaţi;
b. Avertizarea populaţiei
– C.J.S.U. verifică operaţionalizarea sistemului de înştiinţare, avertizare şi alarmare la localităţi, operatori economici şi instituţii publice din subordinea consiliului local;
c. Limitarea şi înlăturarea consecinţelor fenomenului produs
Comitetele Locale pentru Situaţii de Urgenţă:- operaţionalizează complet serviciile pentru curăţarea drumurilor comunale cu operatorii economici specializaţi sau prin utilaje proprii;
– pregătesc spaţii adecvate care pot fi utilizate pentru cazarea/hrănirea persoanelor evacuate din locuinţele afectate de inundaţii;
– transmit operativ către Centrul operaţional judeţean din cadrul I.S.U. Galaţi solicitări privind necesarul de forţe de intervenţie umană pentru evacuarea / sprijinul persoanelor
– transmit operativ Centrul operaţional judeţean din cadrul I.S.U. Galaţi solicitări privind necesarul de forţe de intervenţie umană pentru îndepărtarea apei şi nămolului din locuinţele populaţiei/instituţii publice/unităţi de învăţământ/unităţi de cult;
C.J.S.U. Galaţi :- dispune constituirea de formaţii dotate cu mijloace de intervenţie pentru sprijinirea comitetelor locale, în cazul în care este depăşită capacitatea de intervenţie a acestora (în alcătuirea acestora intră personal şi utilaje aflate în dotarea instituţiilor care asigură funcţii de sprijin, conform HG nr. 557/2016);
Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Galaţi:- asigură fluxul informaţional atât cu instituţiile care asigură funcţii de sprijin în cadrul C.J.S.U., cât şi cu toate Comitetele Locale pentru Situaţii de Urgenţă;
– acordă asistenţă tehnică de specialitate C.L.S.U. privind măsurile ce se impun a fi luate în funcţie de situaţia operativă din teren;
– solicită sprijin şi asigură coordonarea misiunilor de intervenţie umană pentru îndepărtarea apei şi nămolului din locuinţele populaţiei/instituţii publice/unităţi de învăţământ/unităţi de cult;
– coordonează acţiunile echipajelor de intervenţie formate din voluntari;
– cooperează şi acordă sprijin S.A.J. Galaţi pentru rezolvarea cazurilor medicale;
– asigură sprijin în transportul şi distribuirea ajutoarelor pentru populaţia afectată;
– asigură rezerve de intervenţie constând în personal şi tehnică pentru intervenţia în timp operativ, în funcţie de necesităţi;
Instituţii care asigură funcţii de sprijin în cadrul C.J.S.U.:
Inspectoratul de Poliţie Judeţean Galaţi:- asigură echipajele necesare pentru blocarea accesului pe drumurile naţionale şi judeţene conform dispoziţiilor de închidere emise, cu respectarea prevederilor legale;
– asigură menţinerea ordinii publice în localităţile şi zonele afectate şi intensifică măsurile de prevenire şi combatere a infracţiunilor sau altor manifestări antisociale;
– asigură controlul şi îndrumarea circulaţiei rutiere, precum şi deplasarea forţelor şi mijloacelor de intervenţie pentru limitarea şi înlăturarea urmărilor situaţiilor de urgenţă;
– desfăşoară activităţi pentru identificarea victimelor şi întocmeşte situaţia cu persoanele dispărute;
Primele MĂSURI pentru oamenii din Galați și Vaslui. Ce SUME dislocă Guvernul
Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Galaţi:- asigură constituirea unor efective suplimentare la sediile unităţii şi sub-unităţilor prin constituirea de rezerve de intervenţie, în sprijinul populaţiei afectate la nivelul unităţilor administrariv teritoriale afectate de inundaţii;
– asigură menţinerea/restabilirea ordinii publice în localităţile şi zonele afectate şi intensifică măsurile de prevenire şi combatere a infracţiunilor sau altor manifestări antisociale;
– I.P.J., I.J.J. şi I.S.U. Galaţi vor asigura creşterea capacităţii operaţionale a unităţilor, dacă situaţia operativă o va impune .
Garnizoana Galaţi:
– participă cu autospeciale şi personal la operaţiunile de îndepărtare a apei şi nămolului din locuinţele populaţiei/instituţii publice/unităţi de învăţământ/unităţi de cult, în funcţie de solicitările primite din partea Centrului operaţional judeţean din cadrul I.S.U. Galaţi;
– asigură mijloace adecvate pentru transportul unor echipe de intervenţie, precum şi al ajutoarelor umanitare către localităţile afectate, la solicitarea C.J.S.U.;
Penitenciarul de Maximă Siguranţă Galaţi- asigură, în măsura posibilităţilor, persoane private de libertate la operaţiunile de îndepărtare a apei şi nămolului din locuinţele populaţiei/instituţii publice/unităţi de învăţământ/unităţi de cult;
Secţia Drumuri Naţionale Galaţi:
– stabileşte forţe şi mijloace şi asigură fonduri pentru refacerea drumurilor naţionale şi a podurilor afectate de viituri;
– asigură închiderea temporară a drumurilor cu probleme pentru a fi evitate blocajele în trafic, concomitent cu asigurarea operaţiunilor de curăţare şi degajare a carosabilului de aluviuni;
– asigură transmiterea datelor şi informaţiilor către Centrul operaţional judeţean cu privire la forţele şi mijloacele de intervenţie, situaţia drumurilor şi infrastructurii rutiere pe care se desfăşoară lucrării de reparaţii;
Consiliul Judeţean Galaţi:
– stabileşte forţe şi mijloace şi asigură fonduri pentru refacerea drumurilor judeţene şi a podeţelor afectate de viituri;
– asigură închiderea temporară a drumurilor cu probleme pentru a fi evitate blocajele în trafic, concomitent cu asigurarea operaţiunilor de curăţare şi degajare a carosabilului;
Direcţia Sanitar Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor:- asigură coordonarea activităţilor de strângere a cadavrelor şi dirijarea lor pentru distrugere prin metode alternative;
Direcţia de Sănătate Publică Galaţi:
– asigură distribuirea de medicamente către unităţile administrativ teritotriale afectate de inundaţii;
– asigură stocurile necesare de vaccinuri şi medicamente în vederea imunizării populaţiei din localităţile afectate;
– în colaborare cu Societatea de Cruce Roşie – Filiala Galaţi, autorităţile publice locale, S.A.J., I.S.U, I.P.J şi I.J.J. Galaţi, asigură identificarea, găzduirea şi aplicarea tratamentelor medicale necesare persoanelor a căror locuinţe au fost distruse de inundaţii;
– asigură controlul potabilităţii surselor de apă din localităţile afectate de inundaţii;
– asigură dezinfectarea zonelor afectate de inundaţii;
– Serviciul de Ambulanţă Judeţean Galaţi:
– asigură necesarul de personal medical pentru intervenţie în situaţia creşterii numărului de solicitări prin numărul unic de urgenţă 112;
– solicită sprijin autorităţilor abilitate pentru facilitarea accesului în zonele afectate;
Sucursala de distribuţie a energiei electrice Galaţi:- suplimentează formaţiunile de intervenţie în vederea asigurării operative a intervenţiilor de remediere a avariilor apărute;
– asigură coordonarea acţiunilor care vizează refacerea infrastructurii de transport şi distribuţie a energiei electrice, respectiv asigurarea acesteia către populaţie;
– asigură transmiterea datelor şi informaţiilor către Centrul operaţional judeţean cu privire la forţele şi mijloacele proprii aflate în misiuni de intervenţie, numărul localităţilor nealimentate cu energie electrică, numărul posturilor de transformare, reţelelor de înaltă şi joasă tensiune afectate.
Ce este situaţia de urgenţă?
Potrivit Ordonanţei de Urgenţă nr. 21/2004, situaţia de urgenţă reprezintă un eveniment excepţional, cu caracter nonmilitar, care prin amploare şi intensitate ameninţă viaţa şi sănătatea populaţiei, mediul înconjurător, valorile materiale şi culturale importante. Pentru restabilirea stării de normalitate sunt necesare adoptarea de măsuri şi acţiuni urgente, alocarea de resurse suplimentare şi managementul unitar al forţelor şi mijloacelor implicate.
Ce este starea de alertă?
Starea de alertă se declară potrivit Ordonanţei de Urgenţă nr. 21/2004 şi se referă la punerea de îndată în aplicare a planurilor de acţiuni şi măsuri de prevenire, avertizare a populaţiei, limitare şi înlăturare a consecinţelor situaţiei de urgentă.
Ce reprezintă starea de urgenţă?
Potrivit articolului 3 din Ordonanţa de Urgenţă nr. 1/1999, starea de urgenţă reprezintă ansamblul de măsuri excepţionale de natură politică, economică şi de ordine publică, aplicabile pe întreg teritoriul ţării sau în unele unităţi administrativ-teritoriale care se instituie în următoarele situaţii:
a) existenţa unor pericole grave actuale sau iminente privind securitatea naţională ori funcţionarea democraţiei constituţionale;
b) iminenţa producerii ori producerea unor calamităţi care fac necesară prevenirea, limitarea sau înlăturarea, după caz, a urmărilor unor dezastre.
Despre starea de alertă
În localităţi, starea de alertă o declară primarul cu aprobarea prefectului. Pentru un judeţ, decizia aparţine prefectului şi trebuie aprobată de ministrul Administraţiei şi Internelor.
Zonele afectate de inundaţii, incendii sau zăpezi pot fi evacuate şi se pot acorda ajutoare de urgenţă. Pe timpul stării de alertă, se pot dispune orice măsuri care sunt necesare pentru înlăturarea stării de forţă majoră.
Potrivit articolului 4 din OUG nr. 21/2004, pe durata situaţiilor de urgenţă sau a stărilor potenţial generatoare de situaţii de urgenţă se întreprind, în condiţiile legii, după caz, acţiuni şi măsuri pentru:
– avertizarea populaţiei, instituţiilor şi agenţilor economici din zonele de pericol
– declararea stării de alertă în cazul iminenţei ameninţării sau producerii situaţiei de urgenţă
– intervenţia operativă cu forţe şi mijloace special constituite, în funcţie de situaţie, pentru limitarea şi înlăturarea efectelor negative
– acordarea de ajutoare de urgenţă
– instituirea regimului stării de urgenţă, în condiţiile prevăzute de art. 93 din Constituţia României, republicată;
– solicitarea sau acordarea de asistenţă internaţională
– acordarea de despăgubiri persoanelor juridice şi fizice
De asemenea, conform OUG nr. 21/2004, pe timpul stării de alertă se pot dispune, cu respectarea prevederilor art. 53 din Constituţia României, republicată, măsuri pentru restrângerea unor drepturi sau libertăţi fundamentale referitoare, după caz, la libera circulaţie, inviolabilitatea domiciliului, interzicerea muncii forţate, dreptul de proprietate privată ori la protecţia socială a muncii, aflate în strânsă relaţie de cauzalitate cu situaţia produsă şi cu modalităţile specifice de gestionare a acesteia.
Declararea stării de alertă să evacueze din zona supusă regimului stării de asediu sau de urgenţă persoanele a căror prezentă nu se justifică în cazul situaţiilor de urgenţă la nivel naţional sau pe teritoriul mai multor judeţe se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar la nivel judeţean sau al municipiului Bucureşti, în Monitorul Oficial al autorităţii administrativ-teritoriale respective.
Despre starea de urgenţă
Starea de urgenţă este decretată de preşedinte şi apoi avizată în Parlament, în termen de cinci zile. Aceasta se poate institui pe o perioadă de cel mult 30 de zile. În cazul în care este vorba despre calamităţi, responsabilităţile şi atribuţiile autorităţilor locale sunt preluate de Ministerul de Interne, prin Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă.
Pe durata stării de urgenţă sunt interzise limitarea dreptului la viaţă, cu excepţia cazurilor când decesul este rezultatul unor acte licite de război, tortura şi pedepsele ori tratamentele inumane sau degradante, condamnarea pentru infracţiuni neprevăzute ca atare, potrivit dreptului naţional sau internaţional, precum şi restrângerea accesului liber la justiţie, se arată în Legea nr. 453/2004 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu şi regimul stării de urgenţă.
Potrivit OUG nr. 1/1999, pe durata stării de urgenţă, exerciţiul unor drepturi şi libertăţi fundamentale poate fi restrâns, cu excepţia drepturilor omului şi libertăţilor fundamentale, numai în măsura în care situaţia o cere şi cu respectarea art. 53 din Constituţia României, republicată.
Tot conform OUG nr. 1/1999, autorităţile civile şi militare vor trebui să aplice următoarele măsuri excepţionale:
– să limiteze sau să interzică circulaţia vehiculelor sau a persoanelor în anumite zone ori între anumite ore şi să elibereze, în cazuri justificate, permise de liberă circulaţie;
– să efectueze percheziţii oriunde şi oricând este nevoie;
– să efectueze razii;
– să exercite în mod exclusiv dreptul de a autoriza desfăşurarea adunărilor publice, a manifestaţiilor sau marşurilor
– să evacueze din zona supusă regimului stării de asediu sau de urgenţă persoanele a căror prezentă nu se justifică;
– să protejeze informaţiile cu caracter militar destinate a fi comunicate prin mass-media;
– să dispună închiderea temporară a unor staţii de distribuire a carburanţilor, a unor restaurante, cafenele, cluburi, cazinouri, sedii ale asociaţiilor şi ale altor localuri publice
– să suspende temporar apariţia sau difuzarea unor emisiuni ale posturilor de radio ori de televiziune
– să dispună raţionalizarea alimentelor şi a altor produse de strictă necesitate;
– să interzică circulaţia rutieră, feroviară, maritimă, fluvială şi aeriană pe diferite rute;