Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor obligă o mare bancă din România să recalculeze dobânzile la aproape 100.000 de credite, pe baza controversatei ordonanțe OUG 50/2010. Practic, banca este acuzată că a obligat clienții să plătească două marje de dobândă, deși legea spune că poate fi utilizată una singură.
Creditele vizate de ANPC sunt cele acordate de ING Bank în urmă cu peste 14 ani, iar marja de dobândă care ar fi ilegală a fost aplicată în urma crizei economice de atunci pentru aproximativ 90.000 de credite.
Dobânda aplicată creditelor ING ar fi trebui să fie compusă din dobânda de referință a băncii și marja băncii. Banca a luat însă decizia că dobânda să fie calculată ca EURIBOR/ROBOR + marja băncii + procent fix (calculat ca diferență între dobânda de referință a băncii și EURIBOR/ROBOR).
ANPC vrea să oblige ING Bank să excludă procentul fix din formula de calcul a dobânzii „așadar să mențină o formulă de dobândă compusă din EURIBOR / ROBOR + marjă” și „să restituie toate sumele presupus încasate fără temei legal de la fiecare consumator prejudiciat, ca urmare a introducerii procentului fix, sume actualizate la data restituirii”, scrie profit.ro.
Banca a contestat decizia
ING Bank a contestat decizia și a cerut suspendarea măsurilor ANPC până la rezolvarea pe fond a dosarului, proces care poate dura mai mulți ani.
Banca olandeză estimează că, pentru recalculare, ar fi necesare 291.000 ore de lucru, care ar crea un cost de aproximativ 22.400.000 de lei. Mai mult, creditarea și administrarea creditelor ar trebui suspendate și ar fi necesari încă 185 de angajați față de cei 87 care se ocupă în prezent de activitatea de creditare.
“În perioada iulie 2023 – septembrie 2024, ANPC a desfășurat un control tematic în cazul mai multor bănci, cu privire la respectarea de către institutiile financiar- bancare a prevederilor legale privind protecția consumatorilor, până la data intrării în vigoare a OUG nr. 50/2010. Urmare a finalizării acestui control tematic, în ce privește ING Bank, în cursul lunii septembrie a acestui an, ANPC a dispus anumite măsuri de remediere.
Având în vedere nelegalitatea măsurilor de remediere dispuse de ANPC, ING Bank a atacat procesul verbal emis de către ANPC cu plângere contravențională în instanță și de asemenea a solicitat suspendarea efectelor măsurilor dispuse de ANPC pe calea ordonanței presedintiale, care a fost soluționată în favoarea băncii noastre. Instanța de judecată a dispus suspendarea efectelor procesului-verbal de contravenție printr-o hotărâre executorie, obligatorie pentru ANPC. În consecință, nu va fi operată nici o modificare a contractelor de credit în derulare până la soluționarea definitivă în instanță a plângerii contravenționale inițiate de banca noastră.
ING Bank a respectat și respectă întocmai prevederile legale, transparența și integritatea fiind valori fundamentale ale instituției noastre, fapt atestat și de absența oricăror procese colective împotriva noastră și de numărul foarte redus de litigii în raport cu activitatea noastră.
Modalitatea de implementare a OUG 50/2010 este conformă cu prevederile legale și nu a adus nici un prejudiciu clienților, dobânda aplicabilă contractelor în vigoare la acel moment în timp nefiind majorată.Menționăm faptul că acest control al ANPC asupra instituțiilor financiar-bancare este al doilea control tematic demarat de către ANPC în sectorul bancar în cursul anului 2023, primul fiind cel care a privit calculul anuitatilor de către bănci și care face obiectul mai multor litigii pe rolul instanțelor de judecată, în mare parte soluționate deja favorabil pentru bănci, inclusiv pentru ING Bank”.